Liikunta lisää hyvää oloa

Nainen pitää kädestä pientä tyttöä, joka kulkee tasapainoradalla sinisen vaahtomuovialustan päällä. Taustalla näkyy toinen aikuinen ja lapsi samalla radalla.
Liikuntatapahtumissa kuljetaan vertaisten kanssa usein käsi kädessä.

Kun ihmisellä on liikuntavamma, liikunnan merkitys korostuu. Säännöllinen liikunnan lisääminen jo varhaislapsuudessa parantaa toimintakykyä ja tuo hyvää oloa. Monet tarvitsevat tietoa, tukea ja kannustusta liikkumisen lisäämiseen omaan arkeen. Esteettömien tilojen puute ja osaamattomuus soveltavan liikunnan saralla rajoittavat usein mahdollisuuksiin päästä liikkumaan.

CP-liiton tavoite on edistää yhdenvertaisia liikunta- ja harrastusmahdollisuuksia sekä jäsentemme aktiivista liikkumista. Haluamme, että yhä useammalla henkilöllä, jolla on cp-vamma, mmc-vamma tai hydrokefalia, on mahdollisuus liikkua ja harrastaa eri puolilla maata. Kohderyhmäämme kuuluvat myös henkilöt, joilla on motorisen oppimisen vaikeus. Motorisen oppimisen vaikeuteen liittyvää materiaalia löydät osoitteesta www.innostunliikkumaan.fi.

Ryhmä ihmisiä kulkee selin katsojaan lumisella polulla metsässä. Yksi kulkee sauvaan ja toiseen ihmiseen tukeutuen, Etualalla ihminen pyörätuolissa.
Kannustamme myös jäseniämme liikkumaan luonnossa.

Liikunnallista toimintaa järjestäessämme huomioimme eri ikäryhmät ja vammaisuuden eri asteet. Fyysisen aktiivisuuden lisäksi tärkeä osa liikuntatoimintaa on vertaistuki ja yhdessä tekeminen.

CP-liitolla on 20 paikallisyhdistystä, joita se tukee, kannustaa ja kouluttaa säännöllisen liikuntatoiminnan järjestämiseen. Jokaisessa yhdistyksessä on liikuntavastaava, jolta saa tietoa paikallisesta liikuntatoiminnasta. Yhdistyksissämme harrastetaan aktiivisesti muun muassa bocciaa, vesiliikuntaa, pyörätuolisählyä, keilausta ja kuntosalilla käymistä.

Järjestämme valtakunnallisia liikuntatapahtumia ja tuotamme materiaaleja soveltavan liikunnan tueksi. Liitto toimii yhteistyössä muiden soveltavan liikunnan toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että ihmisillä, joilla on liikuntavamma, on yhdenvertaiset mahdollisuudet liikunnan harrastamiseen eri puolilla maata.

Liikunta- ja harrastuslajeja

Haluatko aloittaa liikuntaharrastuksen? Etsitkö uutta lajia?
Tutustu eri vammaisurheilu- ja harrastuslajeihin!

Saat tietoa eri harrastuksista myös kotikuntasi liikuntatoimesta, liikuntapaikoilta sekä Paralympiakomitean löydä oma seura -palvelusta.

Apuvälineitä liikuntaan

Apuväline mahdollistaa suoriutumisen erilaisista tehtävistä ja helpottaa osallistumista elämän eri tilanteisiin. Liikunnassa apuvälineet tuovat lisää mahdollisuuksia harrastaa ja liikkua.

Liikunnan toiminta- ja apuvälineisiin voit tutustua helposti erilaisissa kokeilutapahtumissa tai vuokraamalla välineen omaan käyttöön. Tietoa apuvälineistä ja niiden vuokraamisesta saat valineet.fi -verkkopalvelusta. Ohjeita apuvälineiden hankintaan löydät kohdasta Apuvälineet ja niiden hankinta.

Oppaita ja materiaaleja

CP-liiton ja Paralympiakomitean Parempaan kuntoon -opas tukee säännöllisen liikunnan aloittamista. Tavoitteena on kannustaa terveelliseen, tasapainoiseen ja aktiiviseen arkeen. Oppaan asiantuntijoina ovat toimineet CP-liiton suunnittelijat Heidi Huttunen, Piia Jolla ja Anu Patrikka.

Paralympiakomitea on julkaissut myös Parempaan kuntoon -oppaan selkäydinvammaisille:

Boccia-opas:

Akson ry:n julkaisema Ravitsemus, painonhallinta ja terveys
– opas selkäydinvammaiselle henkilölle:

CP-liiton soveltavat liikuntavideot

Tule mukaan jumppamaan Amanda Kotajan kanssa! Ohjattuja jumppia on yhteensä 5: alkuverryttely, kehonpainojumppa, jumppa kuminauhan tai kepin kanssa, lattiajumppa ja loppuverryttely. Jumpan voit tehdä istuen tai seisten.

Puuttuuko sinulta vastuskuminauha jumppaa varten? Ota yhteys liikuntatoiminnan suunnittelijaan, niin saat oman postitse. Yhteystiedot löydät sivun lopusta.

Sovellettu alkuverryttely. Itse jumppa alkaa kohdasta 1:26.
Sovellettu kehonpainojumppa.
Sovellettu jumppa kuminauhan tai kepin kanssa.

Sovellettu jumppa lattialla.
Sovellettu loppuverryttely.

Linkkivinkkejä

Cerebral Palsy International Sports & Recreation Association

CPISRA eli Cerebral Palsy International Sports & Recreation Association on kansainvälinen liitto jonka pyrkimyksenä on edistää cp-vammaisten liikuntamahdollisuuksia.

Liikkuva perhe -ohjelma

Liikkuva perhe -ohjelman kohderyhmänä ovat perheliikunnan toimijat: kunnat, liitot, urheiluseurat sekä muut yhdistykset ja toimijat. Perheet tavoitetaan näiden toimijoiden kautta.

Liikkuva koulu -ohjelma

Liikkuva koulu -ohjelma tarjoaa tukea ja ohjeita kouluille, jotta koulupäivät olisivat viihtyisempiä ja aktiivisempia.

Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma

Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelma tarjoaa varhaiskasvattajille tarjoaa konkreettisia askelmerkkejä fyysisesti aktiivisen oppimisympäristön sekä toimintakulttuurin luomiseen.

MALIKE

Malike tarjoaa toimintaa ja toimintavälineiden kokeilumahdollisuuksia. Se järjestää tapahtumia, kursseja ja koulutuksia perheille, joissa on vaikeavammainen lapsi tai aikuinen sekä heidän lähi-ihmisilleen.

SOLIA

Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA opastaa ja neuvoo, tarjoaa kokeilu- ja vuokraustoimintaa sekä auttaa oman välineen hankinnassa jakamalla tietoa ja antamalla asiantuntijalausuntoja.

Soveltava Liikunta SoveLi ry

SoveLi on valtakunnallisten vammais- ja kansanterveysjärjestöjen yhteinen liikuntajärjestö.

Suomen Paralympiakomitea ry

Paralympiakomitean päätehtävänä on tarjota vammaisille henkilöille sujuva polku harrastamisen ja urheilun pariin, yltäen lajinvalintavaiheeseen ja aina kansainväliselle huipulle. Järjestö jatkaa kymmenen lajin, kuten maalipallon ja pyörätuolirugbyn, lajiliittona. Paralympiakomitea tekee tiivistä yhteistyötä Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön kanssa.

Välineet-sivusto

Välineet.fi on toimintavälineitä sekä vammaisurheilun ja -liikunnan apuvälineitä vuokraavien tahojen yhteinen verkkopalvelu. Tarkoituksena on helpottaa asiakasta löytämään sopiva, juuri hänen tarvitsemansa apu- tai toimintaväline.

Palmuasema

Palmuasema-blogissa matkustetaan esteettömästi Suomessa ja maailmalla.

Kysy lisää

suunnittelija (liikuntatoiminta)