Telttailu

Kalju mies, jolla on silmälasit makaa retkisängyllä laavussa nojaten käteensä. Mies on makuupussissa.
Pasi Hyytiäinen nukkui yön teltassa. Uni maistui hyvin.

Ulkona ilma on raikkaampaa ja uni maistuu paremmalta.

Liesjärven kansallispuiston reunamilla järjestettiin maaliskuussa Luka-hankkeen koordinoima Talvi Tammelassa -luontoviikonloppu, jossa CP-liitto oli toisena järjestönä mukana. Viikonloppuna oli mahdollisuus nukkua teltassa. Kotkalainen Pasi Hyytiäinen innostui nukkumaan kumpanakin yönä puolijoukkueteltassa. Hän oli ilmoittautunut viikonloppuun saadakseen nauttia luonnosta.

Hyytiäinen on hyvin liikunnallinen. Hän käy kaksi kertaa viikossa kuntosalilla ja pyöräilee paljon arkisin. Myös luonto on hänelle hyvin tärkeä, ja siellä oleminen rauhoittaa ja virkistää mieltä. Hyytiäinen halusikin kokeilla teltassa nukkumista, koska halusi päästä näin lähemmäksi luontoa. Puolijoukkueteltassa nukkuminen oli hänelle ensimmäinen kerta, vaikka laavussa hän on nukkunut kerran aikaisemmin.

Viikonlopun ohjelmasta vastanneet luontoalan yrittäjät hoitivat yöllä kamiinan kipinävuorot, joten osallistujat saivat nauttia hyvistä yöunista. Teltassa jokaiselle retkeläiselle oli varattu retkipatjan lisäksi retkisänky, joka lisäsi nukkumamukavuutta ja helpotti ylös nousemista. Hyvä sänky ja ulkoilman raikkaus takasivat Hyytiäiselle makoisat unet luonnon keskellä. Hyytiäinen suositteleekin teltassa nukkumista muille. Voit aloittaa telttailun järjestetyltä retkeltä, suosittelee Hyytiäinen.

Telttailu soveltuu kaikille, mutta vaatii liikuntarajoitteiselta enemmän etukäteissuunnittelua. Teltan pystyttämiseen tarvitaan todennäköisesti apua. Luonto tulee hyvin lähelle teltassa nukkuessa, koska teltassa ei ole äänieristystä. Telttoja voi myös vuokrata satunnaisia retkiä varten. Apua reitin suunnitteluun ja tietoa luontopaikoista saa luontoon.fi-sivustolta.

Pyörätuolilla liikkuvan kannattaa huomioida teltan oven leveys teltan vuokrausta tai ostamista suunniteltaessa. Apuvälineen säilytystä yön aikana on myös hyvä pohtia: Miten säilyttää se kuivana tai miten ladata sähköpyörätuoli luonnossa. Telttaretkelle tarvitaan teltan lisäksi makuupussi, makuualusta tai retkisänky, sopiva asu nukkumiseen sekä pipo mahdollisia viileitä öitä varten.

Lisävarusteena telttailussa on hyvä olla korvatulpat sekä silmälaput, koska luonnon äänet, reissukaverin kuorsaus sekä valoisuus voivat häiritä unta. Asentotyyny voi helpottaa nukkumista, ja vessatarpeita varten on olemassa matkasorsia niin miehille kuin naisille. Luonnossa toki voi käydä tarpeilla, mutta jos omien jalkojen varassa oleminen ei onnistu, niin matkasorsien käyttö voi hyvinkin olla toimiva ratkaisu.

Telttaillessa kannattaa huomioida jokamiehen oikeudet. Toisten pihoille ei saa majoittua, mutta toisen mailla lyhytaikainen majoittuminen on sallittu.

Teksti Heli Valtiala ja Heidi Huttunen

Plussat

• Soveltuu kaikille, mutta vaatii ennakko järjestelyitä.
  • Paremmat unet raikkaassa ilmassa.
  • Luonnon hyvinvointivaikutukset.
  • Teltan voi myös vuokrata, ei tarvitse omistaa omaa.

Miinukset

• Sääolosuhteet.
  • Teltan kasaaminen voi olla haastavaa, jos ei ole apua tarjolla.
  • WC-tarpeet pitää hoitaa yksilöllisellä tavalla, jos wc-mahdollisuutta ei ole telttapaikan lähellä.

Mukaan telttailuun

• Retkialusta, makuupussi,
  • Teltta, riippukeinu tai muu majoite
  • Vaihtovaatteet, pipo, korvatulpat, silmälaput,
  • Eväät, ensiapuvälineet.

Mitä pitää selvittää ennen reissua:

• Sääolosuhteet.
  • Suunnittele reitti ja hanki tarvittavat tiedot alueesta, mihin majoitut.
  • Mitä tavaroita tarvitsee ostaa, mitä voin vuokrata?
  • Tarvitsenko luontoon toimintavälineen?
  • Löytyykö wc vai tarvitsenko sorsan?