Lapsiperheet

Puistonpenkillä istuvat hymyilevät vanhemmat, äidin käsi on isän olkapäällä. Heidän edessä seisoo kaksi vaaleatukkaista lasta.

Kerro perheenne kokemuksista julkisesta terveydenhuollosta!

Haluamme kuulla, millaisia kokemuksia teillä perheillä, joissa lapsella on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia, on julkisesta terveydenhuollosta. Voit ajatella vastatessasi viimeksi kulunutta vuotta tai sitten pidempää ajanjaksoa.

Toimivatko terveydenhuollon palvelut lapsesi tarvitsemalla tavalla? Suunnitellaanko lapsesi kuntoutus terveysasemalla vai sairaalan poliklinikalla? Oletteko perheenä saaneet riittävästi apua ja tukea lapsenne asioissa? Tunnistetaanko lapsesi terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat tekijät riittävästi?

Siirry tästä vastaamaan kyselyyn.

Tietoja käytetään vaikuttamistyömme tukena. Vastaaminen kestää noin 15–25 minuuttia.

Tukea ja toimintaa lapsiperheille

CP-liitto ja sen jäsenyhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia, tapaamisia ja toimintaa lapsiperheille. Niissä pääset tapaamaan vertaisia: jakamaan kokemuksia, kuulemaan muiden näkökulmia, oppimaan uutta, saamaan vinkkejä arkeen ja elämään. Kukaan ei ymmärrä kuten vertainen ymmärtää!

Parhaimmillaan vertaisuuden kautta syntyy koko elämän mittaisia ystävyyssuhteita niin lapsille, vanhemmille kuin lasten sisaruksillekin. Huomaat, että et ole yksin ajatustesi ja kokemustesi kanssa.

Voimavarana perhe -hankettamme toteutetaan yhdessä perheiden kanssa. Toimintamuotoina ovat pilottiperheiden vertaistapaamiset, ohjausryhmät ja työpajat, nuorten tapahtumat ja vertaisryhmät sekä kaikille avoimet webinaarit. Tule mukaan kehittämään!

CP-liitto tarjoaa perheille myös sosiaaliohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettuja tapahtumia.

Tapahtumia perheille

Lisätietoa löydät CP-liiton tapahtumakalenterista!

Vuoden 2024 tapahtumat tulossa piakkoin.

Tietoa, neuvoja ja vinkkejä

Toivotamme kaikki lapsiperheet lämpimästi mukaan monipuoliseen toimintaamme!

Varaa aika etätukitapaamiseen

Onko sinulla tai perheelläsi tarvetta yksilölliseen keskusteluun CP-liiton työntekijän kanssa?

Ota yhteyttä vertaiseen

Kun tarvitset vertaisen tukea, ota lomakkeen avulla yhteyttä alla esiteltyihin CP-liiton lapsi- ja perhetoimikunnan jäseniin. CP-liiton järjestösuunnittelijat auttavat myös mielellään esimerkiksi palveluihin ja tukitoimiin liittyvissä kysymyksissä.

Hymyilevä nainen, jolla on vaaleat lyhyet hiukset

Anu on alakouluikäisen tetra-tytön äiti Pohjois-Savosta. Hän on lapsi- ja perhetoimikunnassa CP-liiton hallituksen edustajana. Anun perhe nauttii luonnossa liikkumisesta ja mökkeilystä.

Hymyilevä nainen, jonka hiukset ovat jakauksesta tummat ja latvoista vaaleat. Hiukset ulottuvat toiselta puolelta leukaan. Naisella on silmälasit.

Karita on 33-vuotias perheenäiti Pohjois-Savosta, Siilinjärveltä. Karitan 7-vuotiaalla esikoispojalla on vaikea cp-vamma, ja hän sairasti vauvana infantiilispasmi-oireyhtymän. Karitan perheen motto on, että mistään ei tarvitse jäädä paitsi, asioita vaan tehdään vähän eri tavalla! Karitaan voi ottaa yhteyttä, jos haluaa kuulla vinkkejä työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen tai vaikkapa oikaisupyyntöjen tai valitusten tekemiseen. Hän auttaa myös mielellään kohdennetun vertaistuen löytämisessä.

Nainen, jolla on punaiseksi värjätty polkkatukka joka on sidottu puoliponinhännälle päälaelle.

Marja on 40-vuotias kolmen pojan äiti Keski-Suomesta. Marjan keskimmäisellä, alakouluikäisellä pojalla, on hemiplegia. Marjan perhe harrastaa yhdessä laskettelua/lautailua, hiihtoa sekä retkeilyä. Marjan keskimmäisellä pojalla on kokemusta salibandysta sekä boulderoinnista, ja nykyään hän harrastaa aktiivisesti parkouria. Terapioista Marjan perhellee tuttuja ovat toimintaterapia sekä fysioterapia, ja onpa heillä kokemusta muutamasta hanskajaksostakin elli motivoidun käden käytön jaksosta. Ajankohtaisina mietteinä Marjan perheessä on esiteini-ikä, erilaisuuden miettiminen sekä lähivuosina tuleva yläkouluun siirtyminen. Marjan kanssa voi jutella esimerkiksi kouluun tai harrastuksiin liittyvistä kysymyksistä tai ottaa yhteyttä ihan vain jos kaipaat vertaistukea.

Silmälasipäinen hymyilevä mies, jolla on lyhyt parta ja siiliksi ajellut hiukset.

Matti on Etelä-Karjalassa asuva kahden lapsen isä sekä yhden puolison mies. Vapaa-aika, mitä kolmivuorotyöltä jää, kuluu pääasiassa perheen parissa. Perheessä Matti on se, jolla on vamma, ja perheen lapset ovat kasvaneet isän vamman kanssa. Niinpä siitä on muodostunut normaali, arkinen asia.

Nainen, jolla on lyhyet vaaleanruskeat hiukset.

Sari on kotoisin Ylivieskasta, ja hän on 16-vuotiaan tytön äiti, jolla on mmc ja hydrokefalia. Perheeseen kuuluu myös mies ja 22-vuotias tytär. Sari järjestää vertaistukipäiviä lapsille, joilla on mmc tai hydrokefalia sekä heidän perheilleen. Sari on tyttärensä omaishoitaja ja käy myös osa-aikatyössä.

Haluan ottaa yhteyttä lapsi- ja perhetoimikunnan jäseneen!

Toivon yhteydenottoa

Tilaa Perheposti-uutiskirje

Haluan tilata Perheposti-uutiskirjeen

Tilaa CP-lehti maksutta vuodeksi

CP-lehden tutustumistilaus (12 kk)

Tarjoamme perheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea, CP-lehden ilmaiseksi vuoden ajaksi.

Nimi(Pakollinen)
Postiosoite(Pakollinen)

Hyväksyn tietojeni tallentamisen.(Pakollinen)
Tekemällä tilauksen annat meille luvan tallentaa tietosi Kilta-jäsenrekisteriin, lähettää sinulle uutiskirjeitä sekä esitteitämme ja materiaalejamme. Tutustu tietosuojaselosteeseen: cp-liitto.fi/jasenrekisteri

johtava asiantuntija

Päivi Ritvanen

Tarinoita lapsiperheistä

Akaan helmet

Akaan kaupungissa asuu Saxbergien hullunkurinen perhe: Rauhallinen ja viisas Onni, rohkea ja tarmokas Helmi sekä heidän rempseä äitinsä Susanna, joka sysää koko perheen säännöllisesti seikkailuihin.

Suomessa lastamme ei tarvitse piilotella

Ivanin perhe pakeni sotaa Ukrainasta Suomeen. Suomessa perhe on saanut voimaa vertaistuesta sekä siitä, ettei lapsen vammaa tarvitse piilottaa.

Kurkistuksia kuplaan

Omassa kuplassa -podcastista tutut Sofia Ruokanen ja Sonja Niskanen saavat voimaa vertaisuudesta.