Lapsiperheet

Puistonpenkillä istuvat hymyilevät vanhemmat, äidin käsi on isän olkapäällä. Heidän edessä seisoo kaksi vaaleatukkaista lasta.

CP-liitto ja sen jäsenyhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia, tapaamisia ja toimintaa lapsiperheille. Niissä pääset tapaamaan vertaisia: jakamaan kokemuksia, kuulemaan muiden näkökulmia, oppimaan uutta, saamaan vinkkejä arkeen ja elämään. Kukaan ei ymmärrä kuten vertainen ymmärtää!

Parhaimmillaan vertaisuuden kautta syntyy koko elämän mittaisia ystävyyssuhteita niin lapsille, vanhemmille kuin lasten sisaruksillekin. Huomaat, että et ole yksin ajatustesi ja kokemustesi kanssa.

Lapsiperheille suunnattujen tapahtumien ja viikonloppujen lisäksi CP-liitto tarjoaa perheille monenlaista muutakin toimintaa, kuten tuettuja lomia, sosiaalista valmennusta ja yhteistyökumppaneiden kanssa toteutettuja tapahtumia, joissa pääsee tutustumaan esimerkiksi soveltavaan liikuntaan.

CP-liitto on tuottanut perheille materiaaleja kuten Kun lapsella on cp-vamma-, Tietopaketti koulunkäynnin alkuun , soveltavat leikkikortit sekä Kun potilaalla on cp-vamma -oppaat.

Tarjoamme myös sosiaaliohjausta ja neuvontaa erilaisiin tukiin ja palveluihin liittyen. Meiltä voi hakea myös apurahoja, perhelomitustoimintaa sekä tukea avustajan hankkimiseen.

Toivotammekin kaikki lapsiperheet lämpimästi mukaan monipuoliseen toimintaamme!

Haluan tilata Perheposti-uutiskirjeen

Ota yhteyttä vertaiseen

Kun tarvitset vertaisen tukea, ota lomakkeen avulla yhteyttä alla esiteltyihin CP-liiton lapsi- ja perhetoimikunnan jäseniin. CP-liiton järjestösuunnittelijat auttavat myös mielellään esimerkiksi palveluihin ja tukitoimiin liittyvissä kysymyksissä.

Hymyilevä nainen, jolla on vaaleat lyhyet hiukset

Anu on alakouluikäisen tetra-tytön äiti Pohjois-Savosta. Hän on lapsi- ja perhetoimikunnassa CP-liiton hallituksen edustajana. Anun perhe nauttii luonnossa liikkumisesta ja mökkeilystä.

Hymyilevä nainen, jonka hiukset ovat jakauksesta tummat ja latvoista vaaleat. Hiukset ulottuvat toiselta puolelta leukaan. Naisella on silmälasit.

Karita on 33-vuotias perheenäiti Pohjois-Savosta, Siilinjärveltä. Karitan 7-vuotiaalla esikoispojalla on vaikea cp-vamma, ja hän sairasti vauvana infantiilispasmi-oireyhtymän. Karitan perheen motto on, että mistään ei tarvitse jäädä paitsi, asioita vaan tehdään vähän eri tavalla! Karitaan voi ottaa yhteyttä, jos haluaa kuulla vinkkejä työn ja perhe-elämän yhteensovittamiseen tai vaikkapa oikaisupyyntöjen tai valitusten tekemiseen. Hän auttaa myös mielellään kohdennetun vertaistuen löytämisessä.

Nainen, jolla on punaiseksi värjätty polkkatukka joka on sidottu puoliponinhännälle päälaelle.

Marja on 40-vuotias kolmen pojan äiti Keski-Suomesta. Marjan keskimmäisellä, alakouluikäisellä pojalla, on hemiplegia. Marjan perhe harrastaa yhdessä laskettelua/lautailua, hiihtoa sekä retkeilyä. Marjan keskimmäisellä pojalla on kokemusta salibandysta sekä boulderoinnista, ja nykyään hän harrastaa aktiivisesti parkouria. Terapioista Marjan perhellee tuttuja ovat toimintaterapia sekä fysioterapia, ja onpa heillä kokemusta muutamasta hanskajaksostakin elli motivoidun käden käytön jaksosta. Ajankohtaisina mietteinä Marjan perheessä on esiteini-ikä, erilaisuuden miettiminen sekä lähivuosina tuleva yläkouluun siirtyminen. Marjan kanssa voi jutella esimerkiksi kouluun tai harrastuksiin liittyvistä kysymyksistä tai ottaa yhteyttä ihan vain jos kaipaat vertaistukea.

Silmälasipäinen hymyilevä mies, jolla on lyhyt parta ja siiliksi ajellut hiukset.

Matti on Etelä-Karjalassa asuva kahden lapsen isä sekä yhden puolison mies. Vapaa-aika, mitä kolmivuorotyöltä jää, kuluu pääasiassa perheen parissa. Perheessä Matti on se, jolla on vamma, ja perheen lapset ovat kasvaneet isän vamman kanssa. Niinpä siitä on muodostunut normaali, arkinen asia.

Nainen, jolla on lyhyet vaaleanruskeat hiukset.

Sari on kotoisin Ylivieskasta, ja hän on 16-vuotiaan tytön äiti, jolla on mmc ja hydrokefalia. Perheeseen kuuluu myös mies ja 22-vuotias tytär. Sari järjestää vertaistukipäiviä lapsille, joilla on mmc tai hydrokefalia sekä heidän perheilleen. Sari on tyttärensä omaishoitaja ja käy myös osa-aikatyössä.

Haluan ottaa yhteyttä lapsi- ja perhetoimikunnan jäseneen!

Toivon yhteydenottoa

Tilaa CP-lehden maksutta vuodeksi

CP-lehden tutustumistilaus (12 kk)

Tarjoamme perheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea, CP-lehden ilmaiseksi vuoden ajaksi.
Nimi(Pakollinen)
Postiosoite(Pakollinen)

Toivon, että minulle postitetaan maksutta myös
Oppaamme löytyvät sähköisinä myös osoitteesta cp-liitto.fi/oppaat