Istumalentopallo

Istumalentopallossa nopeus on valttia.

kaksi naista istuu liikuntasalin parkettilattialla ja pelaa lentopalloa. Pallo lentää ilmassa naisten välissä.
Kuva: Milla Rantala tutustui istumalentopallon pelaamiseen. Vauhdikas ja tekninen laji oli niin mieluisa,
että Rantala toivoo pääsevänsä pelaamaan sitä kunnolla sopivassa ryhmässä.

Otin 18-vuotiaaseen Milla Rantalaan yhteyttä, koska hän oli ilmoittautunut vapaaehtoiseksi Lajia valitsemassa -palstalle. Rantala oli etsimässä itselleen sosiaalista liikuntalajia kuntosalin rinnalle uinnin jäätyä pois harrastuksista. Lajiksi valikoitui Rantalan toiveesta istumalentopallo, johon pääsimme yhdessä tutustumaan. Rantala oli kokeillut istumalentopalloa kerran aikaisemmin leikkimielisessä turnauksessa, jolloin pelivälineenä oli ollut ilmapallo. Tämä oli jättänyt kiinnostuksen lajia kohtaan.

Helsingin Invalidien Yhdistys ry otti meidät iloisesti vastaan, kun menimme kokeilemaan lajia heidän vuorolleen. Liikuntasaliin päästyämme Rantala pääsi heti hyvään oppiin naisten alkulämmittelyyn. Alkulämmittelyssä oli pieniä ryhmiä, joissa palloteltiin ja haettiin tuntumaa palloon. Muiden naisten pallonkäsittelyssä kokemus näkyi heti, ja pallo liikkui pelaajalta toiselle hyvin vauhdikkaasti. Rantala sai oman parin pian, ja harjoittelimme hihalyöntiä sekä sormilyönnin osalta kosketusta ja sormiasentoa.

Varovaisuus alkoi pienen lämmittelyn jälkeen kaikota, ja pallovarmuus lisääntyi. Ajatus pelaamisesta alkoi kuitenkin sen verran jännittämään, että jäimme seuraamaan vauhdikasta peliä kentän laidalle. Jatkoimme pallonkäsittelytaitojen harjoittelua kentän laidalla ja seurasimme muiden peliä. Huomasimme nopeasti lajin vaativan teknistä osaamista ja pelinlukutaitoa.

Istumalentopallo on luonteeltaan nopeatempoisempi kuin tavallinen lentopallo. Verkko on alempana ja pelikenttä pienempi, mistä johtuen pallo lentää matalammalla. Istumalentopallo on sovellettu muoto tavallisesta lentopallosta, ja se on tarkoitettu erityisesti henkilöille, jotka eivät pysty pelaamaan pystylentopalloa. Esimerkiksi amputaatio tai muu alaraajavamma on hyvin tyypillinen vamma istumalentopalloilijoilla. Liikkuminen tapahtuu käsien avulla, joten kummankin käden toimivuus olisi suotavaa.

Lajikokeilu oli Milla Rantalalle kokemuksena mukava. Peliin osallistuminen jäi väliin, koska huomasimme lajin vaativan hyvää pallonkäsittelyä, johon keskityimmekin koko kokeilutunnin ajan. Pohdimme myös cp-vamman myötä tulevia haasteita vartalon hallinnassa ja tasapainossa. Pelitilanteissa ja palloa heiteltäessä keskikehon hallinta auttaa siirtymissä ja pallon vastaanottamisessa. Rantala haluaisi kokeilla lajia uudestaan ja päästä kunnolla pelaamaan, jos sopiva ryhmä löytyisi. Hän toivookin löytävänsä nuorten ryhmän pääkaupunkiseudulta ja suosittelee ehdottomasti lajia toisille.

Heli Valtiala, teksti ja kuva

Plussat

• Sosiaalinen palloilulaji.
  • Soveltuu useimmille, koska lajia pelataan istuen.
  • Kehontuntemus lisääntyy, ja keskivartalon hallinta sekä koordinaatiotaito kehittyvät.

Miinukset

• Vauhdikas laji, vaikea pysyä rytmissä mukana.
  • Hahmotushäiriö voi vaikeuttaa pallon seuraamista.
  • Vaatii hyvän kehonhallinnan.
  • Tekninen laji, jonka opettelu vie aikaa.
  • Vaatii paljon pallonkäsittelytaitoa, toistoja sekä pelinlukutaitoa.

Istumalentopallo lajina

• Erittäin nopeatempoinen kahden kuusihenkisen joukkueen peli.
  • Istumalentopallon kenttä on normaalia lentopallokenttää pienempi, ja verkko on alempana.
  • Vammattomat ja vammaiset voivat pelata samassa joukkueessa jopa SM-tasolla.
  • Pelaaja ei saa nousta seisomaan tai nostaa vartaloaan. Lisäksi kiellettyä on askelten ottaminen.
  • Pelaajalla pitää olla joku kehonosa kentässä pallokosketuksessa.
  • Käsiproteesin tai tukisidoksen käyttö on sallittua, jos ne eivät ole vaaraksi muille pelaajille. Jalkaproteesin käyttö ei sen sijaan ole sallittua pelatessa.
  • Lisätietoja: istumalentopallo.info