Lomailu kuuluu kaikille

Mietityttääkö tuleva kesäloma? Haluaisitko tarjota perheellesi tai itsellesi loman, mutta se ei syystä tai toisesta ole mahdollista? Tuetut lomat edistävät yhdenvertaista lomailua.

Jokaisella on oikeus lomaan, mutta mahdollisuus kodin ulkopuoliseen lomailuun ei ole aina itsestään selvää.

– Kaikilla ei ole omaa mökkiä tai mummolaa, jonne mennä lomailemaan, lomasihteeri Liisa Moilanen Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:stä (MTLH) toteaa.

MTLH haluaa mahdollistaa lomailun ilon sitä eniten tarvitseville. MTLH on perustettu vuonna 1954 tarjoamaan lomia maaseudun äideille ja lapsille, kun vuosilomalain uudistuksen seurauksena alettiin puhua vähävaraisten perheiden oikeudesta lomanviettoon. Nykyään MTLH tarjoaa tuettuja lomia niin kaupungissa kuin maaseudulla asuville.

Tuetuilla lomilla tarkoitetaan viisi vuorokautta kestäviä täysihoitolomia. Lomailijalle tarjotaan ruuat, majoitus ja ryhmäkohtainen ohjelma.

Lomia on erikseen aikuisille, lapsiperheille sekä vertaisille. Vertaislomalaisia yhdistää sama vamma, sairaus tai perhetilanne. Tuettuja lomia voi hakea, jos asuu Suomessa, oma taloudellinen tilanne on haastava ja lomalle lähtö on muuten mahdotonta. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi pienituloisuutta, työttömyyttä tai velkoja. Lomaa voi hakea myös terveydellisten tai sosiaalisten haasteiden tai yllättävän tai pitkittyneen kriisin vuoksi.

Vertaislomat perheille ja aikuisille

Tänä vuonna MTLH järjestää yhteistyössä CP-liiton kanssa vertaislomat perheille ja aikuisille.

Vertaislomalla kukaan lomailijoista ei ole yksin ja ainoa elämäntilanteensa kanssa. Muuten vertaislomat ovat kuten muutkin tuetut lomat: saa tulla valmiiseen ruokapöytään ja halutessaan osallistua vertaiskeskusteluihin ja lomaohjelmaan. Lomalla on mukana myös CP-liiton työntekijä.

– Lomailijoille halutaan tarjota mahdollisuus kokeilla erilaisia asioita ja saada uusia elämyksiä.

Tuettu loma ei ole tavoitteellinen kurssi tai kuntoutus, eikä siellä tarjota yksilöllistä ohjelmaa osallistujille. Lomalla itsessään on kuitenkin pitkäkestoisia vaikutuksia: siellä syntyneet muistot kantavat pitkälle arjessa ja auttavat jaksamaan. Lisäksi moni on saanut kokemuksia siitä, ettei ole yksin elämäntilanteensa kanssa.

Vinkit hakemiseen

Kuluneiden vuosien kohonneet elinkustannukset näkyvät myös tuettujen lomien hakijoiden määrän kasvuna. MTLH:n Liisa Moilanen kuitenkin kannustaa hakemaan, jos tarvetta lomailuun on ja se ei muuten olisi mahdollista.

– Ensimmäistä kertaa hakevat ovat etusijalla, Moilanen vinkkaa.

Vaikka tuetulla lomalla olisi ollut aiemmin, voi uudelleenkin hakea, jos lomailusta on kulunut vähintään kaksi kokonaista kalenterivuotta.

Hakemukseen on tärkeää perustella huolellisesti, miksi tarvitsee tuettua lomaa. Lääkärintodistuksia tai muita tositteita ei tarvita. Hakijan ei myöskään tarvitse olla cp-yhdistyksen jäsen, jotta voi hakea vertaislomalle.

Lue lisää ja hae tuetulle lomalle tästä.

Tuettu vertaisloma perheille

Lapsi laskemassa vesiliukumäestä veteen.
Kuva: MTLH
  • Perheiden tuettu vertaisloma 28.7.–2.8.2024 Sport & Spa Hotel Vesileppiksessä perheille, jossa lapsella on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia.
  • Omavastuu yli 17-vuotiailta on 125 euroa, alle 17-vuotiaat lomailevat maksutta. Matkakulut lomakohteeseen tulee kustantaa itse.
  • Lomapaikka ei tarjoa henkilökohtaista avustajaa lapselle. 1–4-vuotiaille on tarjolla lastenhoitoa. Vanhemmat ovat lomalla vastuussa lapsistaan.
  • Mukaan mahtuu 10 perhettä. Hakuaika päättyy 28.4.2024.

Tuettu vertaisloma aikuisille

auringonlasku hotellin takana
Kuva: MTLH
  • Tuettu vertaisloma 5.5.–10.5.2024 kylpylähotelli Peurungassa yli 18-vuotiaille, joilla on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia. Lomalle voi lähteä yli 18-vuotiaan läheisen kanssa.
  • Omavastuu on 125 euroa. Matkakulut lomakohteeseen tulee kustantaa itse.
  • Lomakohteessa on saatavilla yleistä avustamista kuten tarjottimen kantoapua. Jos lomailija tarvitsee päivittäisissä toimissa avustamista, tulee oma avustaja ottaa mukaan.
  • Mukaan mahtuu 20 lomailijaa. Hakuaika aikuisten vertaislomalle Peurunkaan päättyy 21.2.2024.

Kurlausta ja yhteistä aikaa

Kesällä 2022 Marja Torikka perheineen suuntasi tuetulle vertaislomalle Kuopioon Rauhalahden kylpylään.

Mukana oli Marja Torikan mies Vesku sekä perheen 14-, 12- ja 9-vuotiaat pojat, joista keskimmäisellä on hemiplegia. Lomaviikolle osallistui kahdeksan perhettä, joiden lapsella tai vanhemmalla oli vamma.

Nainen katsoo kameraan ja hymyilee.
Marja Torikka.

Etukäteen vanhemmat hieman jännittivät sitä, olisiko yhteinen ohjelma perheen vanhemmille lapsillekin sopivaa. Huoli oli kuitenkin turha. Perhe osallistui ahkerasti jalkapalloon, tikanheittoon sekä kurlaukseen eli savolaiseen curlingiin, jota pelataan koivupalloilla ja katuharjoilla.

Lomaviikon aikana vanhemmat saivat itselleen vapaa-aikaa, ja lapsille oli omaa ohjelmaa kuten kiipeilyä. Ohjelmaan osallistuminen oli vapaaehtoista.

-Meille tärkeintä oli perheen yhteinen aika. Arki on kuitenkin aika hektistä, joten oli hyvä pysähtyä yhteiseen olemiseen.

Irti pyykeistä ja tiskeistä

Lomaviikon aikana ei tarvinnut miettiä tiski- tai pyykkivuoria eikä ruuanlaittoa. Sai keskittyä olennaiseen.

-Lomaviikko vahvisti yhdessä tekemistä. Itsekin sai olla rennompi vanhempi ja läsnä lapsille.

Torikka suosittelee tuettua lomaa erityisesti niille perheille, jotka kaipaavat mahdollisuutta pysähtyä perheen kanssa olemiseen.

Lomalla oma arki unohtuu ja perhe voi hitsautua yhteen uudella tavalla. Hän myös kannustaa pohtimaan mikä on se oman perheen juttu, eli viihtyykö kylpylässä vai kaipaako toiminnallista ympäristöä.

-Tuetun loman vahvuutena on se, että vertaistukea on saatavilla, mutta yhteisiin keskusteluihin ei tarvitse syventyä, jos niihin ei ole itsellä voimavaroja juuri sillä hetkellä.

Lomalla saa vain ottaa rennosti.

Kuva ja teksti: Elisa Kaartinen

Kysy lisää