Rohkeasti rattaille

Elämään voi löytää iloa asioista, jotka saattavat aluksi tuntua täysin mahdottomilta toteuttaa. Näin kävi lapualaiselle Eetu Fossille.

Joskus aloitteen uusia asioita kohti uskaltaa tehdä itse, ja toisinaan siihen tarvitaan paljon tukea ja tsemppiä läheisiltä. Kun lopulta rohkaistuu tavoittelemaan unelmiaan ja parhaimmassa tapauksessa saavuttaa ne, tuntee hyvän olon päästä varpaisiin.

Tämän ajatuksen vahvistaa 32-vuotias Eetu Fossi. Välillä voi tulla isojakin mutkia matkaan, mutta sitä hienommalta tuntuu jossain vaiheessa päästä maaliin. Fossi on aina ollut kiinnostunut eri urheilulajeista, ja cp-vammasta huolimatta mies on vihdoin urheilija itsekin.

Lapuan Aarlanmarkin tukiasunnossa asuva monipuolinen ravimies ei ole jämähtänyt pyörätuoliinsa istumaan. Toki cp-vamma rajoittaa liikkumista ja vie välillä mielen matalaksi, mutta Fossi on ottanut jokaisen päivän uutena haasteena. Hän on oppinut tiedostamaan, että elämä on täynnä mahdollisuuksia.
Yksi tärkeimmistä löydöistä on ollut raviurheilu. Fossi on saanut lajin parista itselleen laajan kaveripiirin. Toimittajan roolissa hän on kiinnostunut siitä, mitä valmentajat odottavat hevosiltaan tulevista kilpailuista.

– Tykkään kysellä valmentajilta kaikenlaista muutakin. Raviurheilussa on paljon sellaisia asioita, mitä voi selvittää. Esimerkiksi miten hevonen on mennyt harjoituksissa, tai onko seuraavaan kisaan tulossa kengitys- tai varustemuutoksia, Fossi kertoo.

Fossi on laittanut itseään myös julkisesti likoon. Hän on työstänyt sosiaalisen median eri alustoilla livelähetyksiä ja videoklippejä, joissa puhutaan raveista ja ylipäätään hevosurheilusta. Välillä mukaan mahtuu myös näkemyksiä valtakunnan politiikasta.

Hän on kiinnostunut myös muusta urheilusta. – Nuorempana pesäpallo ja jääkiekko olivat lähellä sydäntäni, ja varsinkin jääkiekko on sitä edelleen, Fossi toteaa.

– Viimeisen 10 vuoden aikana raviurheilu kaikissa sen muodoissaan on tullut siihen rinnalle. Voin sanoa, että olen saanut raviurheilusta itselleni työn.

Haaveesta tuli totta

Lapualainen on saanut vuosien varrella myös yhä vahvemman fyysisen kosketuksen hevosiin. Alkuun shetlanninponeilla on ollut terapiamuotona merkittävä positiivinen vaikutus miehen fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin.

Viime vuonna lapualainen vei intohimonsa seuraavalle tasolle. Korona-aika siirsi unelman toteutumista, mutta vihdoin vuoden 2021 marraskuussa haaveesta tuli konkretiaa. Maan pääradalla Vermossa juostiin Suomen historian ensimmäinen paraponilähtö.

Fossi oli puuhamiehenä ja yhtenä ideanikkarina mukana järjestämässä ikimuistoista tapahtumaa. Hän oli yksi yhdeksästä ohjastajasta, ja tuloksena oli upeasti kolmossija. Viime vuoden ravikokemuksista paraponilähtö oli henkilökohtaisesti Fossille iso juttu, mutta hänelle huippuhevoset ovat lajin makeinta herkkua.

– Myönnän olevani raviromantikko, ja viime vuonna kovimmat jutut olivat Evartin ravikuninkuus sekä maailman parhaan hevosen Face Time Bourbonin vierailu Suomessa.

– Paraponilähtö oli tietenkin hieno kokemus. Valmentajille soitteleminen ei jännitä yhtään, mutta pakko myöntää, että kyllä paraponilähtö varsinkin kisapäivänä jännitti.

Suomen Hippos ry palkitsi 13. marraskuuta juostun paraponilähdön 12. maaliskuuta järjestetyssä raviurheilun nuorisogaalassa. Vuoden sykähdyttävin hetki -palkinto oli kunnianosoitus myös Eetu Fossille, jolle jäi kisasta mahtava fiilis yhdessä apuohjastajansa Emma Väreen kanssa. Parivaljakko oli loppuun saakka mukana kärkikamppailussa.

– Lähtö meni vähän kuten ennakoinkin. Se oli kovaa kilvanajoa alusta loppuun. Paraponilähtö on konseptina tosi mielenkiintoinen juttu ja tietyllä tavalla myös raviurheilun markkinointikeino. Lähtöjä on tulossa lisää, ja ilman muuta niitä kannattaa kehittää.

ROOPE KIVIRANTA

Eetu Fossi ja hänen apukuskina toiminut Henna Halme Lahden Jokimaalla paraponilähdöissä.
Unelmat toteutuvat. Eetu Fossi ja apukuskina toiminut Henna Halme ohjastamallaan Aarteen
Flapjapilla voittivat huhtikuussa Lahden Jokimaalla järjestetyn paraponilähdön.

Fossi on yhdessä niin ikään paraponilähdössä ohjastaneen Ilari Eerolan kanssa vienyt uuden lajin toimintaa eteenpäin.

– Perustimme Para ravi- ja ratsastusyhdistyksen. Innokkaita jäseniä kaivattaisiin yhdistyksen toimintaan lisää. Heidän lisäksi ilman muuta myös niitä ihmisiä, jotka jonain päivänä haluaisivat osallistuja apuohjastajan kanssa lähtöön mukaan.

Hyvän mielen harrastus

Unelmat toteutuvat palanen kerrallaan. Fossin kohdalla matka paraponiohjastajaksi alkoi Seinäjoen ravikoululla jo monta vuotta sitten, kun hän pääsi kokeilemaan ajamista shetlanninponi Pirttirannan Carnevalin kyydissä.

Seuraavaksi oli vuorossa isommat hevosvoimat, kun mies pääsi Varjotallilla suomenhevosten Varjomannin ja Enrikon kyytiin. Ei olekaan yllättävää, että raviurheilu on yksi tärkeimmistä palasista, miksi miehen mieli suhtautuu positiivisesti elämään. Aina näin ei ole ollut.

– Raviurheilussa on niin monta mielenkiintoista puolta. Olen päässyt omistamaan myös osuuden hevosesta, kun kuskit järjestivät minulle yllätyksen. He ostivat minulle viiteen pekkaan osuuden Mercedes Matchista. Mukana juonessa olivat Niko Jokela, Mauri Jaara, Santtu Raitala, Jarmo Saarela ja Ville Pohjola. Kiitos heille!

Tulevaa kesää Fossi odottaa innolla. Miehen ajatuksissa siintää ravireissujen ja tulevien paraponilähtöjen lisäksi myös sellaisten ystävien tapaaminen, jotka eivät välttämättä ole raveista kiinnostuneita. Ainakaan vielä.

– Tykkään todella paljon käydä CP-liiton kurssikeskuksessa Moijalassa. Sieltä olen saanut paljon ystäviä, joiden kanssa jakaa ajatuksia, Fossi päättää.

Lauri Jääskeläinen

CP-lehden palautelomake