Arki sujuu, kun koti on kunnossa

Tavaroiden karsiminen ja järjestäminen on helpottanut Jarna
Papinniemen perheen elämää ja lisännyt Nea-tyttären itsenäisyyttä.

Olen pienestä pitäen rakastanut kauniita tavaroita. Harrastin pitkään kirpputoreja intohimoisesti – ostin, ompelin ja korjasin kaiken kirppistavaroista. Vuosien myötä harrastus muuttui ammatiksi. Opiskelin Lontoossa vaatesuunnittelijaksi, jonka myötä päädyin kodintavaroiden tuotesuunnittelijaksi. Opin
näiden vuosien aikana tuotannon ja kulutustrendien lisäksi paljon myös omasta tavarasuhteestani – joka alkoi hiljalleen muuttua.

Kuusi vuotta sitten tyttäremme Nean syntymä käänsi elämän päälaelleen. Raskaus ja synnytys olivat edenneet tavallisesti, eikä epäilyksiä ongelmista ollut. Viikkojen kuluessa huomasimme kuitenkin jonkin olevan toisin. Nea oli silminnähden kovissa kivuissa ja olimme huolesta sekaisin.

Nea oli puolivuotias, kun saimme diagnoosin raskauden aikana syntyneestä vaikeasta cp-vammasta. Kuljimme turhauttavan matkan diagnoosin löytämiseksi, ja olimme huojentuneita kun saimme lopulta vastauksen.

Syy auttoi ymmärtämään ja auttamaan Neaa paremmin. Päivät täyttyivät kuntoutuksella, sairaalakäynneillä, toimenpiteillä, loputtomalla itkulla ja unettomilla öillä. Rakastimme paljon ja väsyimme paljon. Aika ja voimat olivat – ja ovat edelleen – rajallisia käsitteitä.

Aikaa tavallisiin kotiaskareisiin ei ollut enää lainkaan, ja pian Nean diagnoosin jälkeen havahduin siihen, että en selviäisi, jos en ryhtyisi helpottamaan arjen toimivuutta. Hitain, mutta varmoin askelin aloitimme Nean kanssa tavaroiden karsimisen ja kodin järjestämisen.

Jarnan vinkeillä alkuun
– Mihin kaipaat muutosta? Pohdi mitkä
asiat ovat sinulle ja perheellesi tärkeitä.
Mitä kaipaat arkeen enemmän ja mitä
vähemmän? Tämä selkeyttää omaa ajatuksen kulkua tavaroita läpikäydessä.
– Unohda suorittaminen ja aloita pienestä. Voit esimerkiksi käydä yhden kategorian kerrallaan läpi. Tänään villasukat, huomenna heijastimet.
– Karsi ennen säilytysratkaisuja. Säilytä vain
ne asiat, jotka tuovat elämääsi lisäarvoa.
– Älä vaadi itseltäsi täydellisyyttä. Pienikin askel on tärkeä.
– Oman alueesi ammattijärjestäjät löydät
osoitteesta ammattijarjestajat.fi

– Jos kodin kaaos haittaa, silloin siihen on hyvä tarttua. Muissa tapauksissa kodin voi jättää juuri niille
sijoilleen kuin se on, Jarna Papinniemi muistuttaa.

Arkeen vapautui aikaa

Erityislapsiperheessä järjestämisen hyödyt korostuvat. Meille suurimpia hyötyjä ovat olleet esteettömyys, rutiinien sujuvuuden lisääntyminen ja aistikuormituksen vähentyminen.

Tavarakuormituksen purkamisen myötä arkeen on vapautunut valtavasti aikaa, ja olemme voineet paremmin priorisoida itsellemme tärkeitä asioita. Olemme soveltaneet esteettömyyttä kulkureittien lisäksi kaikkiin kodin säilytysratkaisuihin ja tavaroihin. Puhunkin esteettömyydestä hyvin laaja-alaisesti, sillä näkökulmaa voi soveltaa kaikkeen ympäristössä olevaan. Tärkeintä on keskittyä omiin tarpeisiin, sillä ratkaisut ovat rajattomat, kun unohdamme ennalta määrätyt säännöt.

Kodin selkeyttäminen on lisännyt Nean omia mahdollisuuksia itsenäisyyteen, vähentänyt aistiärsykkeiden aiheuttamaa sisäistä kaaosta sekä tasapainottanut keskittymistä valtavasti. Tänä päivänä kotimme keskipisteenä pyörii temperamenttinen, päämäärä tietoinen, vilkas ja hurmaava nuori neiti.

Neasta on kasvanut erittäin aktiivinen ja liikunnallinen tyttö, joka pitää meidät vanhemmat jatkuvasti liikkeessä. Arkemme on täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, ja olemme edelleen jatkuvan kiireen vallassa. Olemme oppineet hyväksymään niitä asioita, joihin emme voi vaikuttaa, ja samalla oppineet ottamaan askelia taaksepäin, kun arki alkaa kuormittaa liikaa. Perheenä rentoudumme käymällä metsäretkillä, ja huumori on äärimmäisen tärkeä osa elämäämme.

Omassa kodissamme tärkeintä on vapaus keskittyä meille tärkeisiin asioihin. Ihastukseni kauniisiin asioihin ei ole hälvennyt, mutta vaalin omaa tilaani ja aikaani sallimalla elämääni vain ne tärkeimmät asiat. Vaikutus oli niin merkittävä, että päädyin sertifioitumaan KonMari-konsultiksi ja kouluttauduin ammattijärjestäjäksi.

Jarna Papinniemen Nea-tyttären keskittymiskyky ja itsenäisyys ovat lisääntyneet, kun koti on järjestetty toimivaksi.

Ole armollinen itseäsi kohtaan

Monilla erityislapsiperheillä ei ole voimavaroja aloittaa suuria kodin järjestelyprosesseja itsenäisesti. Uusiin asioihin tarttuminen voi tuntua ylivoimaiselta kiireisessä arjessa. Kun voimavarat ovat vähissä, on hyvä välttää ylikuormitusta liian suurilla projekteilla. Jos voit, pyydä apua, aloita pienestä ja etene askel kerrallaan. Ajan myötä pienetkin saavutukset kasvavat suuremmiksi puroiksi.

Erityislapsiperheissä organisointikyky kehittyy lähes itsestään, kun arjessa on paljon hoidettavaa. Koemme herkästi, että arki ei ole hallinnassa, vaikka samalla pyöritämme äärimmäisellä tarkkuudella tärkeitä rutiineja ja lapsen hoitoon liittyviä toimenpiteitä. Tärkein viestini vertaisilleni onkin armollisuus itseään kohtaan. Päämäärä ei ole täydellisyys, vaan arjen keventäminen niin, että voisimme kokea kodin mahdollisimman toimivaksi.

On tärkeää arvioida millaista elämää haluaa viettää, mikä on itselle merkityksellistä ja mitkä asiat vievät elämässä liikaa aikaa ja tilaa. Mikä on oma tärkeysjärjestyksesi, mikä tuottaa arjessasi iloa? Entä voitko haastaa itseäsi toimimaan toisin? Oletko valmis luopumaan asioista, jotka eivät tuo elämääsi lisäarvoa? Mikä estää sinua luopumasta, ja liittyykö se lopulta edes kyseessä olevaan tavaraan?

Tavaramäärä ei kerro kuormituksen tasoa, sillä yksilöinä toimimme eri tavoin. Sen sijaan merkityksellisyydellä ja arjen sujuvuudella on valtavasti vaikutusta arjen hyvinvointiin. Tarkoituksena ei ole lisätä tavaran hallintaan ja siivoamiseen liittyviä toimenpiteitä, vaan pyrkiä mahdollisimman yksinkertaisiin ja toimiviin ratkaisuihin. Tavara kerrallaan, hetki kerrallaan ja itseään kuunnellen.

Jarna Papinniemi
Omaishoitaja, sertifioitu KonMari-konsultti