Vertaistukea ja elämäniloa etäkahvitreffeiltä

CP-liiton virtuaaliset kahvitreffit on tuonut Jaana Huhtalan elämään paljon hyvää.

Punaiseen t-paitan pukeutunut siilitukkainen silmälasipäinen Jaana Huhtala istuu kannettavan tietokoneen ääressä ja hymyilee.
Jaana Huhtala on saanut virtuaalisten kahvitreffien kautta ystäviä ympäri Suomea.

Maaliskuussa 2020 koronapandemia sulki meidät kaikki neljän seinän sisään. Mihinkään ei oikein uskaltanut mennä, ketään ei oikein uskaltanut nähdä. Yksinäisyys hiipi vahvana tunteena monen maailmaan.

CP-liiton aikuistoiminnan suunnittelija Heidi Huttunen heräsi nopeasti tilanteeseen ja pisti pystyyn joka maanantai kokoontuvat virtuaaliset kahvitreffit. Etäkahvila oli välitön hitti. Ensimmäisellä kerralla mukana oli lähes 30 osallistujaa. Yksi heistä oli espoolainen Jaana Huhtala, 48.

Huhtala ei ollut aiemmin osallistunut CP-liiton aikuisille tarkoitettuun toimintaan. Verkon kautta kynnys lähteä mukaan vertaisten joukkoon oli matalampi.

– Olen hirveän arka ja mietin, että uskallanko mennä. Mutta ajattelin, että kun se on ensimmäinen tapaaminen, niin se on ensimmäinen kerta kaikille.

Zoomin välityksellä järjestetyt treffit yllättivät positiivisesti.

–  Se oli erilaista kuin olin odottanut. Ajattelin etukäteen, että kukaan ei uskalla puhua mitään. Itse olen yleensä tarkkailijan roolissa uudessa paikassa ja olinkin aluksi hiljaa. Heidi kyseli kaikilta kuulumisia ja sitä, mikä oli saanut heidät tulemaan mukaan, ja siitä se pikkuhiljaa lähti. Jo ensimmäisen kerran lopussa osallistuin aktiivisesti. Seuraavana maanantaina olikin jo paljon helpompaa tulla, Huhtala muistelee.

Huhtala on ollut omien laskujensa mukaan poissa maanantaikahveilta vain yhden tai kaksi kertaa.

– Tämä on minulle tosi tärkeää.

Kahden vuoden aikana Huhtalan rohkeus on kasvanut jo niin paljon, että hän olisi valmis lähtemään mukaan myös kasvokkaiseen toimintaan. Aikuistoiminnan virtuaaliset kahvitreffit on tuonut paljon hyvää elämään.

– Olen saanut ystäviä, kavereita, vertaistukea, elämäniloa.  Totta kai ja edelleen koen olevani yksinäisempi kuin ennen koronaa, mutta maanantaikahvila on auttanut.

Rohkeasti mukaan!

Maanantaisilla aikuistoiminnan virtuaalisilla kahvitreffeillä on käynyt lähes kahden vuoden aikana iso joukko monenlaisia ihmisiä. On vakiokävijöitä, ja lähes joka viikko uusiakin kasvoja. Nuorin osallistuja on ollut nippa nappa 18-vuotias, vanhin lähes 80-vuotias.

Kahvilassa jutellaan ajankohtaisista asioista, jaetaan vinkkejä, annetaan ja saadaan vertaistukea. Kerran kuukaudessa liikutaan Amanda Kotajan jumppahetken tahdissa.

Keskusteluun saa osallistua oman mielen mukaan tai olla hiljaa ja kuunnella muiden jutustelua. Kameran saa pitää auki tai kiinni. Mukaan voi ottaa oman tulkin tai pyytää tarvittaessa Heidiltä tulkkausapua. Chat-toiminnon kautta on helppo osallistua, jos mikrofonin avaaminen ei tunnu mieluisalta.

Huhtala toivottaa kaikki rohkeasti mukaan.

– Saa ja pitääkin tulla! Meillä on turvallinen tila ja ilmapiiri.

Lissu Kiviniemi, teksti ja kuva

CP-lehden palautelomake