Oppaat

Neljän oppaan kannet. Cp-vamma-oppaan kannessa pieni tyttö seisoo penkillä ja pitää kädestä kiinni häntä katsovaa hymyilevää naista, joka istuu penkillä. Mmc-oppaan kannessa tummatukkainen nainen, jolla nahkatakki ja huivi kaulassa, hymyilee. Hydrokefalia-oppaan kannessa hymyilevä nainen pensaikon keskellä. Naisella on oranssi huivi, oranssisävyiset silmälasit ja panta päässä. Normaalipaineinen hydrokefalia -oppaan kannessa siilitukkainen nainen, jolla on sinivihreäsankaiset silmälasit ja valkoinen pitsipaita kesäisessä maisemassa.

Kun lapsella on cp-vamma -opas antaa perheille, läheisille ja ammattilaisille vinkkejä ja välineitä lapsen kehityksen tukemiseen sekä ymmärrystä cp-oireyhtymään liittyvistä tarpeista. Opas on laadittu yhteistyössä Uuden lastensairaalan sekä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Neljän leikkikortin kollaasi. Ensimmäisessä kortissa teksti luontoetsivä. Kuvassa näkyy kädet, jotka pitävät kännykkää. Kännykän ruudussa näkyy kuva metsästå. Toiesssa kuvassa teksti Pokemon-jahti. Kuvassa poika, jolla on hikipanta. Poika on valmiina heittämään pokemon-palloa. Kolmannessa kuvassa teksti hevoskärryt. Sinikeltaiseksi väritetty hevonen, hevosen takana näkyy kärrynpyörät. Neljännessä kuvassa teksti yllätyspussi. Kuvassa erilaisia luonnosta löytyviä asioita pareittain: kaksi käpyä, kaksi tammenterhoa, kaksi lehteä, kaksi marjaterttua.

CP-liiton soveltavat leikkikortit innostavat koko perheen liikunnallisten leikkien maailmaan. Leikit on suunniteltu niin, että kuka tahansa voi soveltaa niitä oman toimintakykynsä mukaan.

Tueksi perheen arkeen -opas on laadittu tueksi palvelujen ja tukitoimien hakemiseen perheille, joiden lapsella on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia.

Tietopaketti koulupolun alkuun on opas, joka on koottu tukemaan opettajia, koulunkäyntiavustajia, oppilaita ja vanhempia. Sen tavoitteena on antaa vinkkejä asioista, jotka voivat helpottaa ensimmäisiä kouluvuosia, kun oppilaalla on cp-vamma.

Oppaan kansi, otsikko: Kun potilaalla on mmc tai hydrokefalia. Palvelut, tuet ja toimintakyvyn arviointi lääkärin työssä. CP-liiton logo. Kuvassa pyörätuolissa istuva hymyilevä mies, jolla on ruskeat lyhyet hiukset ja musta pikeepaita. Vieressä istuu hymyilevä nainen, jolla ruskeat hiukset sidottuna kiinni, tumma paita ja yllään valkoinen lääkärintakki. Naisella kädessä refleksivasara.

Kun potilaalla on cp-vamma ja Kun potilaalla on mmc tai hydrokefalia – palvelut, tuet ja toimintakyvyn arviointi lääkärin työssä -oppaat on tarkoitettu tukemaan lääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia heidän kohdatessaan työssään henkilöitä, joilla on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia.

Piirroskuvassa vaaleahiuksinen poika istuu hajareisin maassa. Hän katsoo alaspäin ja napittaa vihreää kaulusupaitaa. Pojan edessä maassa violetit nauhalliset lenkkarit. Pojan vieressä palikoista rakennettu muutaman palikan torni, takana jalkapallo ja potkupyörä, joka nojaa aitaan.

Mitä vanhemman on hyvä tietää motorisen oppimisen vaikeuksista -opas kertoo, mitä motorisen oppimisen vaikeuksilla tarkoitetaan ja miten lasta voi tukea hänen opetellessa motorisia taitoja.

Joskus uusien motoristen taitojen oppiminen voi olla lapselle haasteellista. Vanhempi on näyttänyt mallia, kannustanut ja tarjonnut lukuisia oppimista mahdollistavia kokemuksia, eivätkä taidon palaset siitäkään huolimatta oikein asetu kohdilleen. Silloin on mahdollista, että lapsella on motorisen oppimisen vaikeus.

Ratkaisevaa on se, miten aikuinen suhtautuu lapsen haasteisiin. Laiskuus kun voi olla jotain ihan muuta kuin laiskuutta. Lapsi saattaa yrittää enemmän kuin vanhempi ymmärtäkään. On tärkeää huomata, että lapsi yrittää kovasti. Lapsen vahvuuksien tunnistaminen ja omien tavoitteiden pohdinta on uusien taitojen oppimisen perusta. Minkä taidon oppiminen on tärkeää lapselle ja miksi? Ehkä siksi, että hän pääsisi mukaan supersiisteihin leikkeihin kavereiden kanssa?

Cp-vamma ja työ -opas on Vatesin ja CP-liiton yhteistyössä tuottama esite. Se kertoo erilaisista tukimuodoista, joita voi hyödyntää työelämässä. Opas kertoo myös kolmen ihmisen työllistymistarinat, joilla on cp-vamma. Opas ei ole saavutettava.

Linkki cp-vamma ja työ -esitteeseen

Haluan tilata oppaita tai esitteitä

Voit tilata maksutta paperisia oppaitamme ja esitteitämme täyttämällä tämän lomakkeen.
Opas tai oppaat, jotka haluan tilata:(Pakollinen)
Jos tilaat useita oppaita eri kappalemääriä, merkitse tähän oppaan numero ja kappalemäärä. Esimerkiksi: 3./5 kpl, 6./3 kpl, 9./10 kpl.
Tilaajan nimi(Pakollinen)
Address(Pakollinen)