Tuetut lomat

Lähtisitkö lomalle? Tuettu lomatoiminta tarjoaa tilaisuuden lomaan perheille ja aikuisille, joille se ei muuten olisi mahdollista esimerkiksi terveydellisistä, sosiaalisista tai taloudellisista syistä. Tuetun loman tavoitteena on lisätä osallistujien hyvinvointia.

Vuoden 2024 lomat

Voimaa vertaisuudesta -lomat lapsiperheille, Sport & Spa Hotel Vesileppis 28.7.–2.8.2024

Lomat ovat STEAn tukemaa sosiaalista lomatoimintaa. CP-liitto järjestää tuettuja lomia yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa, joka valitsee lomatuen saajat sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Kuka voi saada lomatukea?

Lomatukea voivat hakea Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset. Hakija perustelee itse lomatuen tarpeen vapaamuotoisesti hakemuksessa. Tuen myöntämiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. ensikertalaisuus, tulotiedot, velat ja sairauskulut, terveyteen liittyvät perusteet ja hakijan elämäntilanne.

Tuetun loman voi saada maksimissaan kolmen vuoden välein ja enintään kolme kertaa kymmenen vuoden aikana.

Lomilla on täysihoito ja osittain ohjattua toimintaa. Omatoimilomailu on mahdollista. Matkakustannuksista jokainen vastaa itse.

Kustannukset

Lomien osallistujilta peritään kustannusten omavastuuosuus. Osallistuja maksaa myös matkat lomakohteeseen ja huolehtivat itse vakuutusturvasta.

Loman omavastuuosuus on 25 e/vrk aikuisilta ja 17 vuotta täyttäneiltä. Alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta. Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa tai perhelomilla perhekoon mukaisissa huoneissa/huoneistoissa, ryhmäkohtainen ohjelma, yleinen vapaa-ajanohjelma, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö. Perhelomalla 1–4 vuotiaiden lastenhoito (4 x 2 h).

Päivittäistä avustamista tarvitsevat hakeutuvat lomalle oman avustavan henkilön kanssa:

• Omainen tai ystävä: Eri taloudessa asuva omainen tai ystävä täyttää oman lomahakemuksen perusteluineen. Lomakustannus: omavastuuosuus 25 e/vrk.
  • Työsuhteessa oleva henkilökohtainen avustaja: Avustajan tiedot lisätään avustettavan lomahakemukselle. Henkilökohtaisen avustajan lomakulut (majoitus + ruoka) maksaa MTLH. Avustaja vastaa lomalaisen avustuksen tarpeesta loman ajan.

Hakeminen

Täytä sähköinen hakemus tai täytä tulostettava lomahakemus ja palauta se osoitteeseen:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs
lomat@mtlh.fi

Huomioithan, että lomilla ei ole paikalla avustajia. Jos tarvitset henkilökohtaista avustajaa arjessa tai tarvitset henkilökohtaisen avustajan mukaan lomalle.

Lue lisää tuetuista lomista ja lomatuen hakemisesta MTLH:n sivuilta.

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs