Tuetut lomat

CP-liitto järjestää vuosittain tuettuja lomia yhdessä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa. Tuettua lomaa voivat hakea eri-ikäiset, Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset, joilla ei muuten ole mahdollisuutta lomailuun. Lomat ovat STEA:n (ent. RAY) tukemaa sosiaalista lomatoimintaa.

CP-liiton tuetut lomat 2021

Voimaa vertaisuudesta -lomat lapsiperheille
Kohderyhmä: Lapsiperheet
Aika: 7.6.2021 -12.6.2021
Paikka: Kylpylähotelli Rauhalahti
Hakuaika päättyy: 31.3.2021 Haku on päättynyt

Voimaa vertaisuudesta -lomat apua tarvitseville aikuisille
Kohderyhmä: Apua tarvitsevat aikuiset
Aika: 21.11.2021 – 26.11.2021
Paikka: KK-Verve/Lahti
Hakuaika päättyy: 21.8.2021

Mitä ovat tuetut lomat?

Tuettu lomatoiminta tarjoaa kodin ulkopuolisen loman niille perheille ja aikuisille, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta siihen. Tuetun loman tavoitteena on lisätä osallistujien hyvinvointia.

CP-liitto järjestää vuosittain tuettuja lomia yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa, joka valitsee lomatuen saajat sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Kuka voi saada lomatukea?

Lomatukea voivat hakea Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset. Hakija perustelee itse lomatuen tarpeen vapaamuotoisesti hakemuksessa. Tuen myöntämiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. ensikertalaisuus, tulotiedot, velat ja sairauskulut, terveyteen liittyvät perusteet ja hakijan elämäntilanne.

Lomatukea myönnetään korkeintaan joka toinen vuosi.

Lomilla on täysihoito ja osittain ohjattua toimintaa. Omatoimilomailu on mahdollista. Matkakustannuksista jokainen vastaa itse.

Kustannukset

Lomien osallistujilta peritään kustannusten omavastuuosuus. Osallistuja maksaa myös matkat lomakohteeseen ja huolehtivat itse vakuutusturvasta.

Lomien omavastuuosuus on aikuisilta 20 e/vrk, alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta. Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö, yleinen vapaa-ajan ohjelma sekä ryhmän ohjelma. Lomilla on osittain ohjattua toimintaa, mutta myös omatoimilomailu on mahdollista.

Päivittäistä avustamista tarvitsevat hakeutuvat lomalle oman avustavan henkilön kanssa:

• Omainen tai ystävä: Eri taloudessa asuva omainen tai ystävä täyttää oman lomahakemuksen perusteluineen. Lomakustannus: omavastuuosuus 20 e/vrk.
  • Työsuhteessa oleva henkilökohtainen avustaja: Avustajan tiedot lisätään avustettavan lomahakemukselle. Henkilökohtaisen avustajan lomakulut (majoitus + ruoka) maksaa MTLH. Avustaja vastaa lomalaisen avustuksen tarpeesta loman ajan.

Hakeminen

Täytä sähköinen lomahakemus tai täytä tulostettava lomahakemus ja palauta se osoitteeseen:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs
lomat@mtlh.fi

Huomioithan, että lomilla ei ole paikalla avustajia. Jos tarvitset henkilökohtaista avustajaa arjessa tai tarvitset henkilökohtaisen avustajan mukaan lomalle.

Lue lisää tuetuista lomista ja lomatuen hakemisesta MTLH:n sivuilta

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Ruoholahdenkatu 8, 4. krs