Tänään vietetään maailman mmc- ja hyrdokefaliapäivää

Julkaistu 25.10.2023

Hyvää maailman mmc- ja hydrokefaliapäivää! Vuosittain 25.10. vietetään maailman mmc- ja hydrokefaliapäivää. Päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja ymmärrystä kahdesta vammasta, jotka ovat suurelle yleisölle melko tuntemattomia.

Maailmassa on noin 4 miljoonaa ihmistä, joilla on mmc. Suomessa syntyy vuosittain noin 20 lasta, jotka saavat mmc-diagnoosin. Mmc eli meningomyeloseele tarkoittaa selkäydinkohjua tai selkärankahalkiota. Mmc:ää ei voida parantaa, mutta kuntoutus, sopivat apuvälineet sekä korjausleikkaukset mahdollistavat omannäköisen arjen ja osallisuuden. Voit lukea lisää mmc:stä tästä.

Hydrokefalia tarkoittaa aivo-selkäydinnestekierron häiriötä. Se ei ole itsenäinen tauti tai sairaus, vaan enemmänkin oireyhtymä. Hydrokefalia voi alkaa missä tahansa iässä ja sitä hoidetaan useimmiten asettamalla suntti. Maailmassa on 8 miljoonaa ihmistä, joilla on hydrokefalia ja Suomessa diagnoosin saa vuosittain 50 lasta. Lue lisää hydrokefaliasta tästä.

Katso maailman mmc- ja hydrokefaliapäivän kunniaksi tehty video, jolla Amanda Kotaja, Jenni Aittasalo ja Matti Saarela kertovat, mitä he haluaisivat ihmisten tietävän elämästä mmc:n tai hydrokefalian kanssa. Löydät videon tästä.

Voit juhlistaa päivää jakamalla tietoa ja oman tarinasi sosiaalisen median kanavissa. Linkkaamalla meidät @cp-liitto julkaisuusi, voimme jakaa tarinaasi eteenpäin.