Sarjakuva nuorilta nuorille

Julkaistu 25.1.2024

Lokakuussa 2022 julkaisimme Aku Ankka -piirtäjä Kari Korhosen kuvittaman sarjakuvamateriaalin kaikille ekaluokkalaisille. Sarjakuva luotiin opettajan työkaluksi, jonka avulla herätetään yhteistä keskustelua ja hälvennetään toimintarajoitteisiin liittyviä ennakkoluuloja.

Sarjakuva sai innostuneen vastaanoton ja erinomaista palautetta, mutta herätti lisätoiveita: tällaista materiaalia tarvittaisiin myös isommille koululaisille. CP-liiton Voimavarana perhe -hankkeen Sanna Tuisku-Lehto ja Varpu Perämäki ottivat haasteen vastaan ja lähtivät rakentamaan yläkoulumaailmaan sopivaa sarjakuvamateriaalia, toimintapiiriimme kuuluvien nuorten johdolla tietenkin. Kari Korhonen lähti taas yhteistyöhön, ja lopputulos on täyttä timanttia.

sarjakuva pupun välituntidilemmasta
Nuorille järjestetyissä työpajoissa nuoret saivat tuoda esiin omia kokemuksiaan ja ideoitaan, joita lähdettiin työstämään sarjakuviksi.

- Olemme työssämme havainneet, että nuorilla on paljon asioita mielessään. He haluavat jakaa asioita, saada muilta ymmärrystä, heillä on paljon toiveita koulumaailmaan. Nuoret haluavat vaikuttaa, muuttaa sitä, miten erilaisuutta kohtaan asennoidutaan, Tuisku-Lehto kertoo.

Nyt julkaistut sarjakuvat ovat toimintapiiriimme kuuluvien nuorten käsikirjoittamia. Käsikirjoituksia kerättiin nuorille järjestetyissä etätyöpajoissa.

Sarjakuvatyöpajoissa nuorten ajatuksille ja tunteille annettiin runsaasti tilaa. Nuoret saivat rakentaa siitä, mikä nousi pintaan, saivat tilaa hullutella, paisutella ja pelleillä.

Nuorten sarjakuvissa ei myöskään haettu hassunhauskaa, onnellista loppua.

– Tarina sai olla synkkä, ja ikävätkin asiat saivat näkyä, Perämäki toteaa.

Tuisku-Lehto ja Perämäki kehuvat sarjakuvan tekoon osallistuneiden nuorten olleen ”huikea jengi”. Myös Kari Korhonen ällisteli, kuinka hienoja käsikirjoituksia nuoret olivat saaneet aikaan.

Materiaalin avulla pääsee pohtimaan yhdenvertaisuutta ja ableismia.

– Sarjakuva mahdollistaa sen miettimisen, millä tasolla osallisuutta edistävien toimien on tapahduttava: onko esteenä oma ajatus vai rakenteet, Perämäki lisää.

Sarjakuvakokonaisuus opettajan ohjeineen ja apukysymyksineen on ladattavissa maksutta tästä. Nappaa sarjakuva omaan käyttöön ja vinkkaa eteenpäin!

suunnittelija (lapsiperheet)

Sanna Tuisku-Lehto