Maailman CP-päivä 6.10.2023

Julkaistu 6.10.2023

Vuosittain 6.10. vietetään maailman CP-päivää yli 65 maassa. Päivän tarkoituksena on hälventää cp-vammaan liittyviä ennakkoluuloja. Suomessa CP-liitto paikallisyhdistyksineen viettää päivää jakamalla tietoa cp-vammasta ja poistamalla näin cp-vammaan liittyviä ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä.

Maailmassa on 17 miljoonaa ihmistä, joilla on cp-vamma. Miten cp-vamma syntyy? Entä miten se vaikuttaa ihmisen arkeen? Videolla Matti, Liisa, Saila, Juho ja Ira kertovat vammastaan sekä kertovat miten he toivovat, että heidät kohdattaisiin.

Lisää tarinoita ihmisistä, joilla on cp-vamma löydät täältä.

Mikä cp-vamma on?

Cp-vamma (engl. cerebral palsy) johtuu aivovauriosta, joka syntyy sikiökaudella, synnytyksessä tai varhaislapsuudessa. Cp-vamma on yleisin lapsuudessa diagnosoitu liikkumiseen vaikuttava vamma. Vaikka vamman aiheuttama aivovaurio on pysyvä, oireita voidaan lievittää kuntoutuksella.

Cp-vamma aiheuttaa:

• Poikkeavaa lihasjänteyttä, joka vaikuttaa asentoon, liikkeisiin ja puheeseen
  • Kipuja, lihasjäykkyyksiä
  • Hahmottamisen häiriöitä
  • Aisti yli- tai aliherkkyyksiä

Cp-vamma näkyy eri ihmisillä eri tavoin. Siihen vaikuttaa aivovaurion laajuus, sijainti sekä ajankohta, jolloin vaurio on syntynyt. Toisista et edes huomaa, että heillä on cp-vamma. Toiset tarvitsevat runsaasti tukea kaikissa arjen toiminnoissa.

Lisää tietoa cp-vammasta löydät tästä.

Tapahtumia maailman CP-päivänä

Juhlistamme maailman CP-päivää pohjoismaisella webinaarilla. Webinaarissa kerrotaan uusimmista löydöksistä liittyen cp-vammaan ja kipuun, uupumukseen sekä kognition haasteisiin. Lisätietoja löydät tästä.

Perjantaina 6.10.2023 on tapahtumia ympäri Suomea:

• HELSINKI Keskustakirjasto Oodissa kello 9–14. Lisätietoja Anne Heiskaselta (anne.heiskanen@cp-liitto.fi, 044 059 2600).
  • JOENSUU Kauppakeskus Iso Myy, kauppakeskuksen pääkäytävällä, Promenadilla kello 12–17. Lisätietoja Heidi Huttuselta (heidi.huttunen@cp-liitto.fi, 040 589 5893).
  • MIKKELIN torilla kello 12–15. Lisätietoja Merja Partaselta (merja.partanen@cp-liitto.fi, 040 575 3022).
  • TAMPERE Kauppakeskus Ratinassa kello 14–17. Lisätietoja Hanna Ihantolalta (hanna.ihantola@cp-liitto.fi, 044 059 2635).
  • TURKU Turun pääkirjaston aulan infopisteellä klo 12–16. Lisätietoja Teija Ritvaselta (teija.ritvanen@cp-liitto.fi, 0440592634).