Liikeaisti & cp-vamma -webinaari

19.1.2024

Kello: 08.00 - 10.00

Verkossa

Tule kuulemaan liikeaistista, sen merkityksestä ja sen siihen liittyvästä tutkimuksesta cp-oireyhtymään liittyen. Puhujina webinaarissa ovat Uuden lastensairaalan kuntoutuksesta vastaava lastenneurologi Helena Mäenpää sekä professori Harri Piitulainen ja väitöskirjatutkija Julia Jaatela Proprioseptiikka terveillä ja cp-vammaisilla lapsilla ja nuorilla -tutkimusprojektista.

Ilmoittautuminen webinaariin on päättynyt. Voit liittyä mukaan suoraan tämän Teams-linkin kautta.

Webinaari on maksuton ja soveltuu sekä toimintapiiriimme kuuluville itse vammaisille henkilöille, heidän vanhemmilleen ja muille läheisille sekä ammattilaisille, jotka työskentelevät heidän kanssaan.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lisätietoa puhujista ja puheenaiheista

Harri Piitulainen

Ihmisen liikeaisti, sen toiminnan mittaaminen ja merkitys cp-vammassa

Harri Piitulainen kuvaa puheenvuorossaan mikä on liikeaisti, miten sitä voidaan mitata ja mitä merkitystä sillä voi olla cp-vamman kannalta.

PIITULAINEN, HARRI, LitT, neuro- ja liikuntatieteilijä, Liikunnan neurotieteen professori Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisessä tiedekunnassa, taustaltaan biomekaniikan asiantuntija. Piitulaisen tutkimus keskittyy liikeohjauksen aivoperustaan, erityisesti kehosta aivoihin saapuvan liikeaistipalauteen rooliin, hyödyntäen monipuolisesti aivokuvantamista ja toiminnallisia mittareita. Hän on tutkinut aktiivisesti cp-vammaa vuodesta 2016 lähtien.

Julia Jaatela ja Helena Mäenpää

Miten cp-vamma näkyy aivojen liikeaistia kuljettavissa radoissa?

Jaatela kertoo millaisia muutoksia cp-vamma aiheuttaa aivojen rakenteeseen ja miten aivoratojen muutoksia voidaan tutkia.

JAATELA, JULIA, DI, väitöskirjatutkija, erikoistuva sairaalafyysikko. Jaatelan väitöskirjatutkimus keskittyy cp-vamman aivoperustan tutkimiseen magneettikuvausta hyödyntäen. Hän väittelee Aalto yliopistossa helmikuussa 2024.

Lue lisää liikeaistista eli proprioseptiikasta CP-lehdestä!

viestintäpäällikkö

Eeva-Liisa Kiviniemi