Aikuistoiminta

Neljä naista ulkona hopeapajun katveessa. Yksi naisista istuu sähköpyörätuolissa, toinen manuaalipyörätuolissa. Toiset kaksi seisovat. Kaikki hymyilevät.

Iloa ja elämyksiä aikuistoiminnasta

Seitsemän henkilöä ryhmäkuvassa Repoveden kansallispuisto -kyltin alla. Taustalla talon seinä, jossa kyltin lisäksi puusta veistetty kettu.
Aikuistoimintaan kuuluu monenlaista toimintaa. Kuvan seurue kävi retkeilemässä Repovedellä 2019.

CP-liiton aikuistoiminta tarjoaa vapaa-ajan toimintaa, koulutusta, vertaistukea, iloa ja elämyksiä kaikille CP-liiton kohderyhmään kuuluville, 18 vuotta täyttäneille aikuisille.

Toiminta voi olla esimerkiksi teematapahtumia, keskustelutilaisuuksia, liikuntaa, kulttuuria, tempauksia tai vaikkapa mökkiviikonloppu vertaisten kesken. Toiminnassa huomioidaan esimerkiksi lievästi vammaisten, nuorten aikuisten (18–29 v) ja senioreiden (55+) erityistarpeet. Toiminta on avointa kaikille kohderyhmään kuuluville toimintarajoitteista riippumatta.

Osallistuminen ei edellytä CP-yhdistyksen jäsenyyttä. Jos haluat mukaan aikuistoimintaan, sinulla on kysyttävää, tapahtumaidea tai kehittämisehdotuksia, ota rohkeasti yhteyttä!

Aikuistoiminnan tapahtumat ja ilmoittautumisohjeet löydät tapahtumakalenteristamme.

Tukihenkilötoiminta

Tukihenkilö on koulutettu rinnalla kulkija, jolla on omakohtainen kokemus vammaisuudesta. Hänellä on tietoa ja kokemusta siitä, millaista on elää ja selviytyä vamman kanssa.

Elämän käännekohdissa voi tulla tilanteita, joissa oman vammaisuuden hyväksyminen tuntuu vaikealta. Silloin saman kokeneen tuki voi olla korvaamattoman tärkeää.

Jos kaipaat tukihenkilöä tai olet kiinnostunut itse toimimaan tukihenkilönä, ota yhteyttä aikuistoiminnan suunnittelijaan.

Seksuaalineuvonta

CP-liitosta saat tukea ja neuvoja seksuaalisuuteen ja seksiin liittyviin pohdintoihin. Järjestämme teemailtoja ja ryhmäkeskusteluja muun muassa seuraavista teemoista:

• Omannäköinen seksuaalisuus
  • Positiivisen minäkuvan luominen
  • Oikeus seksuaalisuuteen
  • Omat tavat ja tyylit
  • Avustaminen ja apuvälineet
  • Nautinto ja seksuaalisuus voimavarana
  • Seksuaalisuuden sukupuolen ja ihmissuhteiden monimuotoisuus
  • Omiin rajoihin liittyvät kysymykset
  • Parisuhde ja vanhemmuus

Tukea vammaisille vanhemmille ja odottajille

Vertaistuen ja tiedon tarve voi alkaa jo siinä vaiheessa, kun perhettä aletaan suunnitella. Kaipaatko tietoa, että uskaltaisit edes haaveilla? Pyöriikö mielessäsi kysymyksiä, joihin vertaisten vastaukset voisivat auttaa?

Vanhemmuus ja perhe-elämä ovat ihan tavallista, vaikka vanhemmalla olisikin vamma. Vammaisuus tuo toki arkeen pientä lisämaustetta. Hyvällä valmistautumisella, uskalluksella ja ennakkoluulottomalla asenteella sekä lähipiirin ja vertaisten tuella pääsee jo pitkälle. CP-liiton kautta löydät muita samassa tilanteessa olevia ja saat neuvoja muun muassa tukien ja palveluiden hakemiseen.

Vauvan kanssa toimimiseen saattaa tarvita vinkkejä ja kikkakolmosia. Oma tyyli löytyy ajan kanssa ja rohkeasti kokeilemalla. CP-liitto tarjoaa tukea ja neuvoja esimerkiksi vauvanhoitoon ja apuvälineisiin liittyvissä asioissa. Tarjoamme osaamistamme myös ammattilaisille, kuten toimintaterapeuteille tai sosiaalityöntekijöille.

Pyörätuolissa istuva nainen pitää sylissään aidon vauvan näköistä vauvanukkea, jolla on tutti suussaan.
Vauvan käsittelyä pääsee harjoittelemaan aivan oikealta vauvalta tuntuvan Jasper-nuken kanssa.

suunnittelija (aikuistoiminta)

Heidi Huttunen

Vertaistukea ja elämäniloa etäkahvitreffeiltä

CP-liiton kahvitreffit on tuonut Jaana Huhtalan elämään paljon hyvää.

Tämän äidin tarina

Paula Hannus on äiti, joka on opetellut sanomaan ääneen, että rakastaa ja tunnistamaan, milloin on aika levätä.

Teräväkatseinen tarkkailija

Terapia on auttanut Matti Vilkunaa hyväksymään ja käsittelemään omaa vammaa ja yliherkkyyttä.

Ilman pimeyttä ei ymmärrä, mitä valo on

Kari Toiviainen on tehnyt monipuolisen uran teatterimaailmassa. Teatterikorkeakouluun kannustetaan hakijoita erilaisista taustoista.

MC Cepari räppää suunsa puhtaaksi

Mika Leminen käsittelee rapriimeissään tabuiksikin miellettyjä aiheita.

Taidetta, terapiaa ja tarpeeksi kahvia

Esikoiskirjailija Emma Sofianna Söderholm.