Uusi perusopetuslaki: Askel eteenpäin vai uusia haasteita?

Julkaistu 6.2.2025

Elokuussa 2025 astuu voimaan uusi perusopetuslaki. Laki takaa edelleen maksuttomat tukitoimet, kuten avustaja- ja tulkitsemispalvelut sekä erityiset apuvälineet.

Uudistus tuo muutoksia

Kolmiportainen tuki korvataan oppilaskohtaisilla, yksilöllisemmin suunnitelluilla tukitoimilla. Uusi tukimalli keskittyy yksilölliseen, konkreettiseen tukeen, joka räätälöidään oppilaan tarpeiden mukaan. Tavoitteena on varhainen tuki, jossa oppimisvaikeudet tunnistetaan ja niihin puututaan nopeasti. Tukimuodot ovat yhtenäisiä koko maassa, ja uudistuksessa on varattu 100 miljoonan euron lisärahoitus. Samalla opettajien hallinnollista taakkaa kevennetään, jotta he voivat keskittyä enemmän opetukseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön mukaan uudistuksen tavoitteena on selkeyttää ja täsmentää oppilaan saaman tuen muotoja sekä turvata riittävä tuki siten, että tuen muodot ovat valtakunnallisesti yhtenäiset, selkeät ja monipuoliset.

Raportoinnin kevennys tuo mielestämme riskejä, kuten sen, että oppilaan tuen tarve voi jäädä huomaamatta ja seuranta heikkenee, mikä voi johtaa epätasaiseen tuen saantiin eri kouluissa. Kevennetty raportointi voi myös lisätä opettajien ja koulun johdon kuormitusta, kun päätöksiä tehdään ilman tarkkaa dokumentaatiota. Lisäksi tuen loppuminen voi jäädä huomaamatta, mikä saattaa estää oppilaan jatkuvan tuen saannin. Tällöin riski voi olla, ettei tuki ole riittävän ajoissa tai tasa-arvoista kaikille oppilaille.

Muita muutoksia

Perusopetuslakiin on tulossa muutoksia, jotka vaikuttavat muun muassa mobiililaitteiden käyttöön, valvonnan tehostamiseen ja liikunnallisen elämäntavan edistämiseen. Lakimuutoksen myötä oppituntien aikana puhelimen käyttö on sallittua vain laissa määriteltyihin tarkoituksiin, mutta oppilaat, joille mobiililaite on oppimisen apuvälineenä tai välttämätön terveydenhoidon vuoksi, voivat edelleen käyttää niitä. Samalla aluehallintovirastojen valvontavaltuuksia lisätään, mikä parantaa oppilaiden oikeuksien toteutumista. Lisäksi liikunnallinen elämäntapa lisätään osaksi perusopetuksen tavoitteita, mikä tukee lasten hyvinvointia ja osallistumista liikuntaan.

Miten muutos voi näkyä kouluarjessa?

Keskeisiä huoliamme perusopetuslain uudistuksessa ovat koulujen resurssien varmistaminen ja miten käytännössä toteutetaan oppimisen tuen selkeyttäminen ja yhtenäistäminen. Uusien toimintamallien ja opetussuunnitelmien käyttöönotto edellyttää yhteissuunnittelua, tiivistä yhteistyötä erityisopettajien, yleisopettajien ja muiden ammattilaisten välillä. Näkemyksemme mukaan muutosten myötä myös monialainen yhteistyö hyvinvointialueiden kanssa korostuu oppilaiden kokonaisvaltaisen tuen järjestämisessä, jotta oppilaiden tuen tarpeet tunnistetaan ajoissa ja tuen muodot olisivat vaikuttavia.

Lakimuutos korostaa yksilöllisten tarpeiden huomioimista, mutta käytännössä tuki voi edelleen vaihdella koulujen välillä, mikä saattaa johtaa eriarvoisuuteen. Erityisesti oppilaille, joilla vamma tukea tulisi resursoida selkeämmin, jotta varmistuisi tasa-arvoinen pääsy laadukkaaseen opetukseen. Vanhemmille muutos voi tarkoittaa jatkossa entistä tiiviimpää yhteistyötä koulun ja kunnan kanssa. Tukitoimien saaminen ajoissa edellyttää aktiivista viestintää, mutta myös valmiutta puuttua epäkohtiin.

Kysy lisää

johtava asiantuntija

Päivi Ritvanen

040 765 9497

suunnittelija (lapsiperheet)

Sanna Tuisku-Lehto

044 401 0566