Voimavarana perhe -hanke

Voimavarana perhe on Suomen CP-liiton kehittämishanke vuosille 2021-2024.

Hankkeen tarkoituksena on kehittää toimivia tapoja:

• Tukea perheiden jaksamista arjessa,
  • palautumisessa ja
  • tunne- ja stressin säätelyssä.
  • Lisäksi kokoamme tietoa kohderyhmämme vammoihin liittyvistä liitännäisoireista.

Perheiden hyväksi havaitut toimintatavat kootaan hankkeen aikana kaikkien hyödynnettäviksi CP-liiton Kun lapsella on cp-vamma –sivustolle.

Jaa vinkkisi meille ja muille!

Miksi meitä tarvitaan?

Hankkeen kohderyhmänä ovat perheet, joissa alaikäisellä lapsella on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia, perheiden läheiset sekä perhetyötä tekevät ammattilaiset sosiaali- ja terveydenhuollosta.

Koronan myötä erityislasten vanhemmat kokevat arjen vielä entistä kuormittavampana.  Perheet tarvitsevat arkeen tukea, perheiden näköisiä ratkaisuja ja keinoja palautumiseen. Hankkeemme auttaa perheitä löytämään arjen keskeltä voimavaroja.

Toimintamme perustana on arvomme:

Välittäminen – Toimintamme on perhelähtöistä
Osallisuus –  Toimintamme on yhteisöllistä
Vaikuttaminen – Toimintamme on uudistumista

Yhdessä olemme enemmän

Piirroskuvassa kaksi vanhempaa katsovat toisiaan ja molempien sylissä on hymyilevät lapset.

Hanketta toteutetaan yhdessä perheiden kanssa. Toimintamuotoina ovat pilottiperheiden vertaistapaamiset, ohjausryhmät ja työpajat, nuorten tapahtumat ja vertaisryhmät sekä kaikille avoimet webinaarit.

Yhteistyötahoinamme toimivat Näkövammaisten liitto, Niilo-Mäki-säätiö, Helsingin yliopistollinen sairaala, Kuopion yliopistollinen sairaala, Erilaisten oppijoiden liitto, Parisuhdekeskus Kataja ja perheiden paikkakuntien perhekeskustoimijoita. Toimimme valtakunnallisesti ja toimintaamme rahoittaa STEA.

Askeleita parempaan arkeen -webinaarisarja kevät 2022

Ilmoittaudu mukaan!

6.4. Irti häpeästä, askeleita armollisempaan arkeen
Puhujana www.erityisvoimia.fi yhteisön perustaja, tunnetaitokouluttaja, häpeäcoach Riikka Seppälä, jolla on vahvan ymmärrys erityisvoimia vaativasta arjesta.

13.4. Lapsen tunnesäätelyn tukeminen
Puhujina kehutut alan huiput lastenpsykiatri Riikka Riihonen, ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja Elina Paatsila ja TtM, väitöskirjatutkija Johanna Olli.

20.4. Uni ja palautuminen
Miksi nukumme? Mitä kaikkea unen aikana tapahtuu? Minkälaisia unihäiriöitä on? Täyttä asiaa unesta ja unen vaikutuksista sekä työkaluja oman unen optimointiin. Puhujana unilääkäri Janne Kanervisto.

27.4. Apua kotiin. Voimavarana koti!
Näkökulmia erilaisiin tapoihin saada kotiin apua ja helpotusta arkeen. Puhujina muun muassa omaishoitaja ja ammattijärjestäjä Jarna Papinniemi, vammaispalveluiden sekä yksityisten hoivapalveluiden edustajat. Mukana CP-liiton asiantuntija Anne Heiskanen kertomassa CP-liiton perhelomitustoiminnasta, josta kokemuksiaan kertoo myös perhelomitustoiminnan käyttäjä, äiti Jaana Ahtiainen.

Menneiden webinaarien aiheet ja esitykset

30.3. Resilienssin lähteillä
Mitkä tekijät suojaavat perhettä ja lapsen kehitystä, mistä voimavaroja ja vahvuutta arjen keskellä? Puhujina Turun Yliopiston FinnBrain-tutkimus psykologi, perheterapeutti, tutkija Eeva-Leena Kataja sekä Itä-Suomen Yliopistosta tutkijatiimi Hannu Kokki ja Siiri Isokääntä. Artikkelikokoelma tulossa kevään 2022 aikana cp-liitto.fi/arkisujuu

16.3. Toivo ja itsemyötätunto elämän tasapainolaudalla
Valonpilkahduksia tiskirättiarjen keskeltä kanssamme etsi tutkija Saija Westerlund-Cook. Mietimme yhdessä rajojen asettelua, palautumista, uupumusta ja unelmia.
Tutustu Saijan Powerpoint -esitykseen:

23.3. Tunteet voimavaraksi
Parisuhdekeskus Katajan asiantuntija Laura Huuskosen käytännönläheinen esitys tunnesäätelytaidoista ja tarpeista tunteiden taustalla.
Tutustu Lauran Powerpoint -esitykseen:

Kysy lisää

projektipäällikkö, Voimavarana perhe -hanke