CP-liiton uusi opas kertoo huonosti tunnistetusta normaalipaineisesta hydrokefaliasta

Julkaistu 14.9.2021

Yksi sadasta yli 65-vuotiaasta sairastaa normaalipaineista hydrokefaliaa. Huonosti tunnettua sairautta voidaan hoitaa leikkauksella.

Normaalipaineista hydrokefaliaa (nph) sairastaa Suomessa arviolta 11 000 ihmistä – yksi sadasta yli 65-vuotiaasta. Ongelmana on, että moni sairastaa sitä tietämättään. Nph:n oireet eli kävelykyvyn heikkeneminen, muistiongelmat ja lopulta myös virtsankarkailu sekoitetaan helposti muistisairauksiin tai esimerkiksi Parkinsonin tautiin.

”Kaikki eteni niin pikkuhiljaa, että oli helppo laittaa oireet stressin ja vanhenemisen piikkiin. Aamut olivat hankalia, jalat eivät totelleet ja tasapainon kanssa oli ongelmia. Myös särkyjä oli, jäykkyyttä, väsymys­tä, liikkeellelähdön vaikeutta niin fyysisesti kuin henkisestikin. Olin valittanut oireita työterveydessä jo parin vuoden ajan. Lopul­ta sain lähetteen lääkärille, joka vihdoin kuunteli ja tutki.”

Lääkärit tunnistavat nph:n yhä huonosti. Siksi kaikki eivät saa diganoosia, tai sen saamisessa kestää kohtuuttoman kauan. Se on harmillista, sillä monesti oireita olisi mahdollista helpottaa leikkauksella.

”Muutos oli valtava. Toki olin leikkauksesta kipeä ja heikko, mutta toipuminen lähti nopeasti käyntiin eikä komplikaatioita tullut. Korvien soiminen loppui, tasapaino oli parempi ja aivot tuntuivat käyvän suo­rastaan ylikierroksilla. Haavat paranivat nopeasti ja hiuksetkin kasvoi­vat takaisin.”

Suomen CP-liiton juuri julkaistuun oppaaseen on koottu lääketieteellistä tietoa normaalipaineisesta hydrokefaliasta sekä ihmisten, joita nph henkilökohtaisesti koskettaa, tarinoita. Nph:ta sairastavat ja heidän läheisensä ovat kokeneet tiedon puutteen erityisen suureksi haasteeksi. Toivommekin, että voisitte käsitellä aihetta mediassanne ja näin edistää tiedon leviämistä.

Lue lisää: cp-liitto.fi/nph

viestintäpäällikkö