Kun perheeseen syntyy vammainen lapsi

Lyhyesti

• Jokainen lapsi on ensisijaisesti lapsi. Vamma on vain yksi lisä kokonaisuuteen.
  • Vanhempana saatat kokea monenlaisia tunteita. Alku voi olla vaikea, mutta voit kasvaa roolisi omassa tahdissasi.
  • CP-liitolta saat aina tukea, neuvontaa ja palveluita eri tilanteissa.

Vamma tai sairaus on vain yksi lisä kokonaisuuteen

Jokainen lapsi tuo perheeseen iloa ja rakkautta – myös vammainen lapsi. Vamma tai sairaus on vain yksi lisä kokonaisuuteen. Vammainen lapsi on aina ensisijaisesti lapsi. Vammaisuus ei ole este hyvälle ja onnelliselle elämälle.

Kukaan ei synny vanhemmaksi, mutta jokainen vanhempi kasvaa rooliin. Samoin käy vammaisen lapsen vanhemmille. Kukaan ei ole valmis vammaisen lapsen vanhemmaksi, mutta voi kasvaa siihen omalla tahdillaan ja ajallaan.

Vammaisuus ei ole este hyvälle ja onnelliselle elämälle. Jokainen lapsi tuo perheeseen iloa ja rakkautta.

Keskellä tunnekuohuja

Vammaisen lapsen vanhempana saatat kokea surua, tuskaa, pelkoa ja vihaa. Aluksi ajatuksesi ja tunteesi myllertävät ristiriitaisina. Koet itsesi yksinäisemmäksi kuin koskaan. Tunnet myös surua itsesi ja lapsesi puolesta. Tuska ja huoli voivat tuntua ylitsepääsemättömiltä.

Väillä et ehkä tunne yhtään mitään. Muiden vammattomat lapset saattavat ärsyttää. Elämä voi tuntua epäoikeudenmukaiselta.

Anna itsellesi lupa onneen

Kaikki tunteet ovat sallittuja. Ne eivät vahingoita ketään. Saat olla surullinen ja vihainen. Saat myös iloita, että lapsesi on vaikeasta alusta huolimatta elossa. Vamma on toisarvoinen asia, kun ohuen langan varassa ollut pieni ihminen jää elämän puolelle. Anna itsellesi lupa onneen ja huojennukseen.

Alku on vaikein

Alku on aina vaikein. On olemassa erilaisia tapoja surra. Jokainen niistä on yhtä hyvä. Et voi tietää, millaiseksi elämä muodostuu. Asiat voivat mennä paremmin kuin nyt kuvittelet.

Tukea on aina saatavilla

Ammatillinen tuki voi auttaa vaikeissa tilanteissa. On hyvä muistaa, että tukea on aina saatavilla. Jos et jaksa itse sitä etsiä, puhu jollekulle seuraavista:

• Kuntoutusohjaajalle
  • Sairaalan sosiaalityöntekijälle
  • CP-liiton työntekijälle

Myös vertaistukea tarjoavat monet tahot. Siitäkin voi olla paljon hyötyä. Voit keskustella henkilön kanssa, joka on käynyt läpi saman kuin sinä nyt käyt. Puhuminen jäsentää ajatuksia. Usein tuo toivoa kuulla, että muutkin ovat selviytyneet.

Vertaistukea löydät ottamalla yhteyttä CP-liittoon.

Lisätietoja aiheesta: