Tekstin koko:

rss AJANKOHTAISTA

13.3.2017

Aivoviikolla aivoterveyttä läheltä

Viikolla 11 (13.–19.3.2017) vietetään kansainvälistä Aivoviikkoa. Suomessa Neurologisten vammaisjärjestöjen (NV) Aivoviikon teemana on Aivoterveyttä läheltä.

Aivoterveyden avaimia löytyy helposti arjesta ja lähiympäristöstä. Muun muassa luonnossa liikkuminen, sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys, hyvät ravitsemusvalinnat sekä kulttuuriharrastukset tukevat aivoterveyttä ja auttavat tutkitusti pienentämään monien aivosairauksien riskiä.

Neurologiset vammaisjärjestöt järjestävät Aivoviikolla monenlaisia tapahtumia. Aivot saavat hemmottelua, nautintoa ja tietoa muun muassa Aivohoitoloissa. Lisäksi toimittajilla on mahdollisuus tiedustella kokemusosaajia haastateltaviksi Neurologisiin vammaisjärjestöihin kuuluvilta liitoilta.

Yhteensä NV-järjestöjen edustamat neurologiset sairaus- ja vammaryhmät koskettavat suoraan yli 1 500 000 henkilöä Suomessa. Mikäli mukaan lasketaan myös sairaiden ja vammautuneiden läheiset sekä eri alojen ammattihenkilöt, koskettaa neurologiset sairaudet ja vammat lähes jokaista suomalaista.

Neurologiset vammaisjärjestöt haluavat muistuttaa, että jokaisella tulee olla yhdenvertainen mahdollisuus terveyttä edistävään arkeen sekä aivoterveellisten valintojen tekemiseen. Aivoja hellivät elämäntavat edistävät myös neurologisesti sairaiden ja vammaisten ihmisten hyvinvointia. Tukea saa Neurologisista vammaisjärjestöistä: www.nv.fi.

Lisätietoja Aivoviikosta ja NV – Neurologisista vammaisjärjestöistä:

tiedottaja Katriina Ekola

Suomen CP-liitto ry

p.045 7732 4557

katriina.ekola(at)cp-liitto.fi

Mahdolliset haastattelupyynnöt ks. NV-järjestöjen yhteyshenkilöt alla olevasta listasta.

Aivoviikon NV-tapahtumista tarkemmin:

NV-järjestöjen tapahtumakalenteri:  www.nv.fi/tapahtumat

Sosiaalinen media:

#neurologiset, #Aivoviikko, #Aivohoitola

www.facebook.com/nvfanit

NV – Neurologiset vammaisjärjestöt on 14 valtakunnallisen järjestön verkosto, jonka toiminnan tavoitteena on neurologisesti sairaiden ja vammaisten ihmisten tasa-arvoinen ja hyvä elämä. Suomen CP-liitto ry on NV-järjestöjen puheenjohtajajärjestö vuosina 2015–2017.

Kansainvälistä Aivoviikkoa (Brain Awareness Week) vietetään 13.–19. maaliskuuta (viikko 11) noin 60 maassa. NV – Neurologiset vammaisjärjestöt osallistuu Aivoviikkoon Suomessa järjestämällä tietoiskuja ja yleisötilaisuuksia, jotka muistuttavat aivoterveydestä huolehtimisesta.

NV-järjestöjen yhteyshenkilöt

ADHD-liitto ry
Arvioidaan olevan noin 250 000 adhd-oireista Suomessa
jari.hamalainen(at)adhd-liitto.fi

Aivoliitto ry

Yhteensä vuosittain 25 000 suomalaista sairastaa aivoverenkiertohäiriön eli joka päivä 68 henkilöä. Noin 7 prosentilla lapsista on jonkintasoinen kielellinen erityisvaikeus. Puheen kehitys viivästyy jopa 19 prosentilla lapsista.
paivi.seppa-lassila(at)aivoliitto.fi

Aivovammaliitto ry
Aivovamman eli traumaattisen aivovaurion saa vuosittain arviolta 15 000−20 000 ihmistä ja sen jälkitilan oireita on noin 100 000 henkilöllä.
Pia Warvas, 050 306 7916, Heidi Kokko, p. 050 306 4181,

Autismi- ja Aspergerliitto ry
noin 55 000 autismin kirjolla olevaa henkilöä Suomessa.
helin.vesala(at)autismiliitto.fi
´

Epilepsialiitto ry
Suomessa epilepsiadiagnoosi on 56 000 henkilöllä. Vuosittain diagnoosin saa noin 3 000 henkilöä, joista lapsia on noin 700.
kaija.lindstrom(at)epilepsia.fi

Lihastautiliitto ry
Suomessa on nykyisten arvioiden mukaan noin 15 000 henkilöä, joilla on jokin neuromuskulaarisairaus. Yhteen diagnoosiryhmään kuuluu tavallisesti muutamasta kymmenestä muutamaan sataan henkilöä.
susanna.hakuni(at)lihastautiliitto.fi

Muistiliitto ry

Muistisairaita noin 193 000 henkilöä.
heidi.harma(at)muistiliitto.fi

Neuroliitto ry
Suomessa on yli 7 000 MS-tautia sairastavaa henkilöä, harvinaisia pikkuaivojen ja selkäytimen eteneviä sairauksia sairastaa noin 1 700 henkilöä.
minna.heikkila(at)neuroliitto.fi

Suomen CP-liitto ry

Noin 15 000 cp-, mmc- ja hydrokefaliavammaista.
heidi.huttunen(at)cp-liitto.fi

Suomen MG-yhdistys ry

MG noin 1 400, Lems noin 50.
susanne.hiltunen(at)gmail.com
p. 040 500 1933

Suomen Migreeniyhdistys ry

Migreeniä sairastavia noin 700 000, sarjoittaista päänsärkyä (Hortonin neuralgia) 15 000, kolmoishermosärkyä (Trigeminusneuralgia) 11 000 sekä eräitä harvinaisia potilasryhmiä.

hanna.vuollo(at)migreeni.org

Narkolepsiaa sairastavia arvioidaan olevan noin 1 500.

narkolepsia.yhdistys(at)kolumbus.fi/Hanna Nikupaavo p. 044 029 0563.

Suomen Parkinson-liitto ryNoin 14 000 sairastaa Parkinson-tautia, dystoniaa 1 500–2 000, Huntingtonin tautiin sairastuneita vähintään 200, Huntington-sukuja ainakin 70–100.
arja.pasila(at)parkinson.fi

Suomen Tourette- ja OCD-yhdistys ry
Touretten oireyhtymää sairastaa n. 5 000-10 000
OCD:ta sairastavia n. 50 000.
tuula.savikuja(at)tourette.fi 050 322 2224 /jätä viesti vastaajaan

aivohoitola_aivoviikko_2017