Tekstin koko:

Pienennä Suurenna
Suomen CP-Liitto

SAMARBETE

Finlands CP-förbund rf samarbetar omfattande nationellt och internationellt med samfund, organisationer och grupper förknippade med förbundet. Målet för samarbetet är att främja verkställandet av handikappade personers rättigheter. Samarbetet består av informationsutbyte, utveckling, påverkning och spridning av information.

Handikappforum

är en samarbetsorganisation för 24 nationella handikapporganisationer grundad år 1999. Handikappforum representerar Finlands handikapporganisationer i nationellt och internationellt samarbete, särskilt i Europas handikappforum.

Det nationella handikapprådet (VANE) är ett samarbetsorgan för myndigheter, handikapporganisationer och organisationer för anhöriga. På VANE:s hemsidor finns bl.a. kontaktuppgifter för kommunala handikappråd och lagstiftning gällande handikappade.

Neurologiska handikapporganisationer
är en samarbetsorganisation till vilken det hör 15 nationella handikapporganisationer.

Assistentti.info (assistent.info) är ett nationellt utvecklingsprojekt som koordinerar ordnandet av personlig hjälp åt svårt handikappade, samt främjande av informationsspridning och kunskap.

I Malike-projektet fungerar vi i samarbete för att utveckla funktionshjälpmedel för handikappade. Målsättningen är att få funktionshjälpmedel i bruk i vidare utsträckning och utveckla en databank samt grunda uthyrningsställen för funktionshjälpmedel.

Stödfunktioner för rusningsmedelarbete bland handikappade (VAPA) främjar möjligheten för handikappade att få rusmedelvård samt kunskap om rusmedel bland handikapptjänsten.

INTERNATIONELLA ORGANISATIONER

The International Cerebral Palsy Society är en internationell organisation, som har 140 medlemmar i 56 länder. Den grundades år 1969 i London, men kontoret finns för tillfället i Helsingfors i Finlands CP-förbunds utrymmen (pitääkö tämä vielä paikkansa?). Medlemmarna i unionen är 35 nationella organisationer för CP-skadade och deras anhöriga, 15 rehabiliterings- och liknande anstalter inom CP-branschen samt privata handikappade personer eller yrkesfolk från samma bransch.

The International Federation for Spina Bifida and Hydrocephalus (IF)är en internationell MMC- och hydrocefalus-organisation, som har 32 nationella eller regionala MMC- och hydrocefalus-organisationer som medlemmar. Den har dock fasta kontakter till över 50 länder. Den är grundad 1979.

Nordiska rådet för rörelsehindrade är Norges (Cerebral Parese-foreningen), Sveriges (Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar), Finlands (CP-förbundet), och Danmarks (Spastikerforeningen) CP-förbunds samarbetsorganisation.

RBU i Sverige, Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar

Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar är en svensk handikapporganisation som arbetar för visionen om ett rättvist samhälle och utvecklande liv för barn och unga med rörelsehinder. RBU har föreningar och medlemmar I hela Sverige. I RBU samlas familjer som har barn och unga med olika typer av rörelsehinder, bland annat cerebral pares (CP), ADHD, ryggmärgsbråck/hydrocephalus, medfödd benskörhet (OI), muskelsjukdomar, Prader Willi-syndrom, kortväxthet, plexus brachialis och flerfunktionshinder.  Som medlem I RBU får du bland annat gemenskap, stöd och råd, kunskap, tidningen Rörelse, rabatter på konferenser samt föreningsaktiviteter för dig och din familj. Bli medlem du också!

Läs mer på RBU:s hemsida www.rbu.se

Cerebral Parese-foreningen i Norge

I Norge  CP-foreningen er en interesseorganisasjon for mennesker med cerebral parese og andre lignende nevrologiske diagnoser, er i familie med en som har CP eller er interessert i cerebral parese. Les mer www.cp.no

verksamhetsledare