Liikuntalajit – tutustu ja aloita uusi harrastus!

Lyhyesti

• Rentoa ajanviettoa vai kilpatason urheilua? Sopivia lajeja on monia!
  • Tällä sivulla voit tutustua bocciaan, kelkkajääkiekkoon, luontoliikuntaan, palloilulajeihin, pyörätuolitanssiin, ratsastukseen, yleisurheiluun ja vesiliikuntaan

Vammaisurheilu- ja vammaisharrastuslajeja

Haluatko aloittaa liikuntaharrastuksen? Etsitkö uutta lajia? Tutustu eri vammaisurheilu- ja harrastuslajeihin!

Saat tietoa eri harrastuksista myös kotikuntasi liikuntatoimesta, liikuntapaikoilta tai esimerkiksi uimahalleista. Voit kysyä cp-yhdistysten liikuntaryhmistä yhdistysten liikuntavastaavilta tai CP-liiton liikuntasuunnittelijalta, jonka tiedot löydät tämän sivun lopusta.

Tässä muutamia lajeja, joista kerromme alla lisää:

• Boccia
  • Kelkkajääkiekko
  • Luontoliikunta
  • Palloilulajit, kuten cp-jalkapallo, golf ja sähkötuolisalibandy
  • Pyörätuolitanssi
  • Ratsastus
  • Yleisurheilu
  • Vesiliikunta

Boccia

Liikuntavammaisten suosima harrastus- ja kilpaurheilulaji boccia muistuttaa muita eurooppalaisia tarkkuuslajeja, kuten petankkia. Boccia vaatii tarkkuutta ja keskittymiskykyä. Tavoitteena on pelata omat pelipallot mahdollisimman lähelle maalipalloa. Palloa voi pelata heittäen, potkien tai vierittäen. Vierityskourun ja avustajan käyttö on sallittu.

Suomen CP-liiton jäsenyhdistykset kilpailevat vuosittain CP-bocciamestaruudesta yksilö- ja joukkuesarjoissa. Ensimmäiset mestaruuskisat järjestettiin vuonna 1987. Boccia on myös paralympialaji.

Lue lisää bocciaoppaasta!

Kelkkajääkiekko

Kelkkajääkiekko on uudehko liikunta- ja kilpaurheilumuoto vammaisliikunnassa. Se soveltuu kaikille, joilla on hyvä ylävartalon hallinta, istumatasapaino ja hyvä käsien toimintakyky.

Kelkkajääkiekossa kentällä on yhtä aikaa kuusi pelaajaa, joista yksi toimii maalivahtina. Peliaikaa on 3x15 minuuttia ja säännöt ovat lähes samat kuin jääkiekossa. Pelaajilla on normaalit jääkiekkovarusteet, mutta peliä pelataan "luistinterillä" varustetulla kelkalla.

Lisätietoja kelkkajääkiekosta löydät näiltä sivuilta:

• JYP Juniorien sivut
  • Oulukylän kiekkokerhon sivut

Luontoliikunta

Liikkuminen luonnossa tarjoaa iloa, virkistystä ja elämyksiä. Vaihtelevat maastot ja mutkittelevat polut tekevät luonnossa liikkumisesta monipuolista. Luonnossa liikkumisen esteettömyyteen on alettu kiinnittää huomiota, ja esteettömiä reittejä on tehty eri puolille Suomea.

Luontoon.fi-sivustolle on koottu esteettömiä luontokohteita ja -reittejä.

Palloilulajit

Pallopelit kehittävät silmän ja käden koordinaatiota sekä motorista hallintaa ja ovat sen vuoksi mainioita liikunta- ja harrastuslajeja. Monet pallopelit soveltuvat säännöiltään sellaisenaan pelattaviksi myös vammaisurheilussa, joissain lajeissa sääntöjä sovelletaan. Alle on koottu esimerkkejä vammaisille sopivista palloilulajeista.

CP-jalkapallo

CP-jalkapalloon sovelletaan kansainvälisiä jalkapallosääntöjä. Keskeinen ero on pelaajien määrä: CP-jalkapalloa pelataan seitsemän hengen joukkuein, kun yleensä kentällä saa joukkueesta olla 11 pelaajaa. Lisäksi pelikenttä on tavanomaista pienempi, eikä paitsiosääntö ole käytössä.

CP-jalkapallo on virallinen paralympialaji. Suomessa on oma CP-jalkapallomaajoukkue.  Lue lisää CP-jalkapallosta osoitteesta cpjalkapallo.fi

Golf

Golf on hyvä liikuntamuoto, sillä lajin säännöt antavat tasapuoliset mahdollisuudet lajin harrastamiseen ja kilpailemiseen myös liikuntarajoitteisille.

Golfin harrastusmahdollisuuksista saa lisätietoa:

SPT-salibandy eli sähköpyörätuolisalibandy

SPT-salibandyjoukkueessa kentällä on samaan aikaan neljä kenttäpelaajaa ja maalivahti. Mailat ovat tavallisia salibandymailoja lyhyempiä ja kevyempiä. Pelaajat voivat käyttää pelituoliin kiinnitettävää t-stick-mailaa, jos mailan käyttö käsillä ei ole mahdollista.

Lue lisää SPT-salibandysta VAU:n salibandyjaoston verkkosivuilta.

Pyörätuolitanssi

Pyörätuolitanssissa on yhtä monta lajia ja tyyliä kuin muussakin tanssissa: flamencoa, balettia, diskoa ja hip hoppia. Pyörätuolitanssia voi harrastaa ryhmässä, paritanssina tai yksilölajina. Paritanssissa on duo- ja combityyli, duotyylissä molemmat tanssijat käyttävät pyörätuolia, combityylissä vain toinen.

Lue lisää Suomen pyörätuolitanssiliiton verkkosivuilta.

Ratsastus

Ratsastaessa tunto-, tasapaino- ja liikeaistimusten kautta välittyvä hevosen liike parantaa ratsastajan tietoisuutta omasta kehosta. Ratsastaminen mahdollistaa myös muita aistikokemuksia kuten haju-, kuulo- ja näköaistikokemuksia.

Lue lisää Suomen ratsastusterapeuttien verkkosivuilta.

Yleisurheilu

Yleisurheilu on suosittu vammaisurheilun muoto. Kenttälajeja ovat keihäs, kiekko, kuula, pituushyppy, kolmiloikka ja korkeushyppy. Juoksulajeista yleisurheilussa ovat mukana kaikki olympiamatkat aita- ja estejuoksua lukuun ottamatta.

Pyörätuoliurheilijoilla käytetään juoksua vastaavia kelausmatkoja. Yleisurheilun pitkän historian myötä syntyneet laji- ja sääntösovellukset mahdollistavat eriasteisesti vammautuneiden osallistumisen niin kilpaurheiluun kuin harrasteliikuntaan.

Vesiliikunta

Vesi elementtinä tarjoaa monipuoliset liikuntamahdollisuudet lähes kaikille erityisryhmille. Vesiliikunnan "lajikirjo" on melkoisen laaja. Riippuen liikuntavamman asteesta voi jokainen etsiä vesiliikunnan eri muodoista itselleen sopivan.

Useissa uimahalleissa on monitoimi- tai terapia-altailta, joissa on lämpimämpi vesi. Lämminvesi rentouttaa ja vähentää spastisuutta eli lihasjäntevyyttä. Veden lämpötilalla on merkitystä miellyttävän vesiliikuntakokemuksen takaamiseksi.

Lisätetoja

suunnittelija (liikuntatoiminta)