Soveltava liikunta – linkit ja materiaalit

Tilaa soveltavan liikunnan materiaaleja

CP-liiton soveltavan liikunnan materiaalit antavat tietoa harjoittelun tueksi ja vinkkejä uusien lajien kokeilemiseen. Yksittäiskappaleet postitamme maksutta. Jos haluat tilata suurempia määriä, ota yhteyttä CP-liiton liikuntasuunnittelijaan.

Liikuntaa liikkujille – soveltaen sopivaksi

Liikuntaa liikkujille – soveltaen sopivaksi -liikuntaopas vuodelta 2008 antaa hyödyllistä tietoa vanhemmille, opettajille, liikunnan ohjaajille sekä kaikille muille liikkujille ja liikuttajille, jotka tarvitsevat vinkkejä soveltavaan liikuntaan.

Liikuntaa liikkujille - Soveltaen sopivaksi opas

Kuntosaliopas

Kuntosaliopas sisältää tietoa kuntosaliharjoittelusta ja sen hyödyistä. Opas esittelee lievästi cp-vammaisille suunnitellun harjoitteluohjelman. Ohjelmaa voi soveltaa oman toimintakyvyn rajoissa. Oppaan ovat toteuttaneet Metropolia-ammattikorkeakoulun opiskelijat osana toiminnallista opinnäytetyötään.

Kuntosaliopas

Liikuntakortit

Liikuntakortit esittelevät soveltavan liikunnan lajeja. Kortit innostavat ja rohkaisevat liikkumaan jokaiselle sopivalla tavalla. Sarjassa on 13 liikuntakorttia, joita ovat laskettelu, hiihto, luistelu, mäenlasku, pyöräily, retkeily, uinti, boccia, keilaus, tanssi, pilates, pyörätuolisähly ja arkiliikunta.

Liikuntakortit

Liikuntapelikansio

Liikuntapelikansio (2009) esittelee soveltavan liikunnan pelejä, kuten puhallustikka, sisäcurling, tarkkuusheitto, keilapeli ja frisbeegolf. Kansiossa annetaan vinkkejä myös pelien soveltamiseen.

Liikuntapelikansio

Boccia-opas

Boccia-oppaassa (2016) on tietoa pelin historiasta, välineistä ja säännöistä sekä vinkkejä kilpailutapahtuman järjestämiseen.

Lataa boccia-opas!

Hyödyllisiä linkkejä

Cerebral Palsy International Sports & Recreation Association

CPISRA eli Cerebral Palsy International Sports & Recreation Association on kansainvälinen liitto jonka pyrkimyksenä on edistää cp-vammaisten liikuntamahdollisuuksia.

www.cpisra.org

Kunnossa Kaiken Ikää -ohjelma

KKI-ohjelman tavoitteena on arkisen liikkumisen ja liikunnan harrastamisen avulla lisätä työikäisten ja ikääntyneiden terveyttä ja hyvinvointia. KKI-ohjelma tuottaa materiaalia, järjestää koulutuksia sekä myöntää hanketukea liikuttamiseen.

www.kki.likes.fi

MALIKE matkalle – liikkeelle – keskelle elämää

Malike tarjoaa toimintaa ja toimintavälineiden kokeilumahdollisuuksia. Se järjestää tapahtumia, kursseja ja koulutuksia perheille, joissa on vaikeavammainen lapsi tai aikuinen sekä heidän lähi-ihmisilleen.

www.malike.fi

Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta

SOLIA Soveltavan liikunnan apuvälinetoiminta SOLIA opastaa ja neuvoo, tarjoaa kokeilu- ja vuokraustoimintaa sekä auttaa oman välineen hankinnassa jakamalla tietoa ja antamalla asiantuntijalausuntoja.

www.vammaisurheilu.fi/fin/solia

Soveltava Liikunta SoveLi ry

SoveLi on valtakunnallisten vammais- ja kansanterveysjärjestöjen yhteinen liikuntajärjestö.

www.soveli.fi

Suomen Paralympiakomitea ry

Suomen Paralympiakomite vastaa vammaishuippu-urheilun edunvalvonnasta ja kehittämisestä.

www.paralympia.fi

Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry

Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry on urheilu- ja liikuntajärjestö, jonka tehtävänä on suunnitella, toteuttaa ja kehittää liikunta-, näkö- ja kehitysvammaisten henkilöiden sekä elinsiirtoväen liikunnan harrastamisen ja kilpailemisen mahdollisuuksia ja olosuhteita.

www.vammaisurheilu.fi

Cp-jalkapallomaajoukkue

Cp-jalkapallomaajoukkueen omilta kotisivuilta tietoa cp-jalkapallosta, maajoukkueen otteluista sekä nuorten cp-jalkapallotoiminnasta.

www.cpjalkapallo.fi

Välineet-sivusto

Välineet.fi on uusi toimintavälineitä sekä vammaisurheilun ja -liikunnan apuvälineitä vuokraavien tahojen yhteinen verkkopalvelu. Tarkoituksena on helpottaa asiakasta löytämään sopiva, juuri hänen tarvitsemansa apu- tai toimintaväline.

www.valineet.fi

Suomi kaikille Suomi kaikille -palvelusta voit etsitä tietoa esteettömistä ja kaikille sopivista harrastusmahdollisuuksista ja majoituspalveluista. Palvelussa on lisäksi tietoa soveltavan liikunnan välineistä. Sivuston on tuottanut Design for All -verkosto.

Esteeton.fi

Invalidiliiton esteettömän asumisen verkkopalvelussa on osio, jossa kerrotaan toimivia ratkaisuja erilaisiin liikkumisen tilanteisiin etenkin kaupungeissa.

Palmuasema

Palmuasema-blogissa matkustetaan esteettömästi Suomessa ja maailmalla. Matkakertomusten lisäksi sivustolla on käytännön tietoa esteettömästä liikkumisesta.

www.palmuasema.fi

Lisätietoja ja tilaukset