Tekstin koko:

Pienennä Suurenna
Suomen CP-Liitto

PALVELUASUMINEN

CP-liitto tarjoaa vammaispalvelulain mukaista palveluasumista Turussa Halisissa ja Helsingissä Laajasalossa. Palveluasumista käyttävät vaikeavammaiset henkilöt, jotka tarvitsevat paljon apua arjessa. Palveluasunnoilla työskentelee tarvittava määrä avustajia ympäri vuorokauden.

Palveluasuntojen asukkaat saavat apua arkisissa toimissa kaikkina vuorokauden aikoina. Avustajat auttavat myös asioinnissa oman kodin ulkopuolella (mukaan lukien kuljetuspalveluiden saattajapalvelut). Vaikeasti puhevammainen asukas saa tarvitsemansa tulkkipalvelun kodissaan ja kodin ulkopuolella.

Toiminta

Palveluasuntojen asukkaat toteuttavat omaa elämäänsä ja saavat siihen tarvittavan avustuksen. Asukkaat määrittelevät itse tekemisensä ja aikataulunsa. He saavat apua henkilökohtaisissa päivittäisissä toimissa kuten ruoanlaitossa, kodinhoidossa, asioinnissa, sosiaalisten suhteiden hoidossa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa ja vapaa-ajan harrastuksissa. Avustajan ja puhevammaisten tulkin saa myös kodin ulkopuolisiin toimiin.

Hallinto

Palveluasunnoilla on johtokunta. Palveluasuntojen vastaava ohjaaja toimii johtokunnan sihteerinä ja kokoonkutsujana. Asukasvalinnat tekee johtokunta hakemusten perusteella. Kunnan sosiaalitoimelta tulee saada yksilöllinen maksusitoumus vammaispalvelulain mukaiseen palveluasumiseen.

Palveluasumisen laatuohje

CP-liiton Palveluasumisen laatuohje kokoaa yhteen palveluasumisen tärkeimmät periaatteet ja liiton perustavoitteet vaikeavammaisten palveluasumisen toteuttamisesta.

YHTEYSTIEDOT

palvelupäällikkö