Tekstin koko:

AJANKOHTAISTA

Vuoden CP-jalkapalloilija 2016

Teksi ja kuva: Jusa Laurila

Cp-liiton kiertopalkinto ”Vuoden Cp-jalkapalloilija” on luovutettu Ville Kuroselle. 2008 aloitetun tunnustuksen on 33-vuotias Ville saanut ensimmäisenä pelaajana kiertopalkinnon haltuunsa kaksi kertaa. Edellisen kerran hän sai sen 2015.
Valmennusjohto perusteli valintaa Villen huikealla kehityksellä ja varsinkin hyvillä esityksillään 2016 Cp-jalkapallon MM-kisojen karsintaturnauksessa Tanskassa. Ville oli myös kaksiviikkoisen turnauksen aikana positiivinen joukkuehengen ylläpitäjä. Tanskan kisat olivat Villen toinen arvokilpailu-turnaus, edellinen oli 2014 Euroopan mestaruuskisat Portugalissa.
Ville oli junnuikäisenä jo lupaava joukkueurheilija, mm. koripallossa A-juniorien Suomen mestari. 18-vuotiaana sattuneessa onnettomuudessa saatu aivovamma lopetti kerralla mahdollisuudet edetä huipulle miesten sarjoissa. Yli kuukauden kestävästä koomasta selviytymisen jälkeen hän aloitti sinnikkään ja pitkään kestäneen kuntoutumisen kuntoutumisen mm. fysioterapeuttien avulla. Yrityksistä huolimatta hän ei enää pystynyt pelaamaan ns. ”terveiden palaajien”joukkueissa, mutta 2013 aloitettuaan Cp-vammaisten jalkapallon pelaamisen, on motivaatiota löytynyt jatkuvaan kovaan treeniin ja pelin parempaan hallintaan sekä fyysisesti että psyykkisesti.

Ville_Kuronen_Vuoden pelaaja2015

Liikuntalain uudistus tukee erityisryhmien liikunnan harrastamista

Liikuntalain uudistus tukee erityisryhmien mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Eduskunta hyväksyi uudistuksen tällä viikolla. Sen on määrä tulla voimaan huhtikuun alussa.

Liikuntalain uudistus säilyttää valtionavustuksen piirissä myös ne järjestöt, joissa liikuntatoiminnan pääpaino on erityisryhmien, kuten vammaisten ihmisten, terveyttä ja toimintakykyä edistävässä liikunnassa.

CP-liiton toiminnanjohtaja Tomi Kaasinen on tyytyväinen lakiuudistukseen.

– Uudistus turvaa CP-liiton mahdollisuudet jatkaa työtä, jota se on tähänkin asti tehnyt pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti liikuntavammaisten ihmisten arjen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi, Kaasinen sanoo.

CP-liiton liikuntatoiminnan painopiste on terveysliikunnassa. Liiton tavoitteena on, että järjestön toimintapiiriin kuuluvilla vammaisilla ihmisillä on eri puolilla maata yhdenvertaiset mahdollisuudet harrastaa liikuntaa vamman haitta-asteesta ja iästä riippumatta. CP-liitto järjestää vuosittain valtakunnallisia liikuntatapahtumia ja tukee jäsenyhdistyksiään säännöllisen liikuntatoiminnan järjestämisessä.

Liikuntalain uudistus korvaa nykyisen liikuntalain vuodelta 1998. Uudistus vaatii vielä presidentin hyväksynnän.

toiminnajohtaja
Tomi Kaasinen
tomi.kaasinen (a)cp-liitto.fi

VAU:n ja Tukilinjan Startti-stipendi auttaa harrastajia ja yhdistyksiä liikkeelle

Yksilöhakijoina Startti-stipendiä voivat hakea omassa urheilulajissaan alkutaipaleella olevat mutta harrastuksessaan tavoitteelliset vammaiset liikunnan harrastajat ja urheilijat iästä riippumatta. Hakijoina voivat olla myös sellaiset seurat ja yhdistykset, joissa järjestetään vammaisurheilu- tai -liikuntatoimintaa tai joissa suunnitellaan tällaisen toiminnan aloittamista.

Etusijalla stipendin saajina ovat harrastajat ja seurat, joilta puuttuvat riittävät resurssit harrastuskuluihin. Stipendejä ei ole tarkoitettu kansainvälisen tason huippu-urheilun kulujen kattamiseen eikä seuratoiminnan jatkuviin rakenteellisiin kuihin, kuten ohjaajan palkkioihin tai tilavuokriin.

Startti-stipendin haku on kahdesti vuodessa: helmikuun loppuun ja lokakuun loppuun mennessä. Stipendipäätöksistä ilmoitetaan hakijoille kevään osalta huhtikuun loppuun ja syksyn osalta joulukuun loppuun mennessä.

Teksti: Piia Korpi

Uutinen: VAU:n ja Tukilinjan Startti-stipendi

Liikuntakorttien täydennys

Liikuntakortit täydentävät vuonna 2012 julkaistuja liikuntakortteja. Kortit tuotettiin opinnäyteyhteistyössä Karelia ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijoiden Susanna Hietala ja Maria Luukkanen kanssa.

Liikuntakortit (pdf) (1.9 MB)

GOLF KUNTOLOMAT 2015

Kuntolomat toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry, Urheiluopisto Kisakeskus ja Ruukkigolf. Näiden Kuntolomien painopiste on terveysliikunta ja lajina Golf koska laji sopii kaikille. Loman aikana voi suorittaa greencardin tai ainakin osioita sen suorittamiseen. Lisäksi niille, jotka ovat lajissa jo pidemmällä annetaan asiantuntijan Pro:n opetusta jotta oma lajitekniikka paranee. Tämän lisäksi loman ohjelmaan sisältyy sopivasti muuta liikuntaa ja tietoinfoa terveyden ylläpitämisestä. Ohjelma rakennetaan osanottajien mukaan perus-, jatko- ja pelikurssi muotoon.

Kuntolomat on tuote, jota tuetaan RAY:n varoilla.  Näitä lomia, jotka on tarkoitettu vammaisille ja heidän perheenjäsenilleen, voi hakea erillisellä hakulomakkeella. Lomien kohdentaminen aiempaa enemmän erityisryhmille. Asiakkaiden valinnassa on avustuslain 15§ mukaisesti otettava huomioon sosiaaliset, terveydelliset tai taloudelliset syyt sekä aiemmin myönnetyt lomajaksot.

Kuntolomasta jokainen 16 vuotta täyttänyt osallistuja maksaa 100€ omakustannusosuuden. Alle 16v lasten loma tuetaan täysin. Majoitus on ennalta suunniteltu toteutettavaksi pariskunta ja yksin tulevat henkilöt 2 henkilöä/huone, perheet perhehuoneessa.

Vuodelle 2015 varattu lomajaksot haettavaksi.

Edellyttää RAY avustuksen toteutumisen Hyvinvointilomat ry hakemuksen mukaisena vuodelle 2015

1. jakso 7. – 12.6.2015 (paikkoja 20 henkilöä)

2. jakso 28.6 – 3.7.2015 (paikkoja 20 henkilöä)

Molemmille lomajaksolle on myös muutamia paikkoja varattu niille henkilöille jotka saavat kielteisen tukipäätöksen.

TUETUN LOMAN VOI SAADA ENINTÄÄN JOKA TOINEN VUOSI.

Mahdollisen lomajakson peruutus tehtävä viimeistään kolme kuukautta ennen loman alkua. Myöhemmin tehdyistä peruutuksista peritään 50% loman täysihoitokuluista.

Hakulomake tulee lähettää postin välityksellä, ja sen on oltava perillä 27.3.2015 mennessä.  Allekirjoitettu lomatukihakemus postiin, Suomen HCP Golf ry, Kuikkakuja 5 D 22,10320 Karjaa

Lisätietoa osoitteessa: http://suomenhcpgolf.fi/kuntolomat-rayn-tuella

CP-BOCCIAMESTARUUDET 2014

CP-bocciamestaruudet ratkottiin Pajulahden urheiluopistossa 5.–6. lokakuuta 2014. Lauantaina kilpailtiin henkilökohtaisessa sarjassa, sunnuntaina joukkueittain. Kisoihin osallistui kilpailijoita kymmenestä CP-yhdistyksestä eri puolilta Suomea.

Kisojen järjestelyistä vastasivat Suomen CP-liitto ry ja Lahden seudun CP-yhdistys.

TULOKSET

VAU-luokat 12 (naiset ja miehet)

1. Riku Kärkkäinen (Pirkanmaan CP-yhdistys)

2. Vesa Koivuniemi (Pirkanmaan CP-yhdistys)

3. Lasse Vakkala (Pohjois-Karjalan CP-yhdistys)

4. Toivo Koponen (Pohjois-Karjalan CP-yhdistys)

5. Johanna Manninen (Pirkanmaan CP-yhdistys)

6. Juha Soikkeli (Keski-Suomen CP-yhdistys)

VAU-luokat 3–4 (naiset)

1. Sari Holappa (Oulun seudun CP-yhdistys)

2. Tuula Koivula (Uudenmaan CP-yhdistys)

3. Maija Tikka (Etelä-Saimaan CP-yhdistys)

4. Tarja Haltsonen (Etelä-Saimaan CP-yhdistys)

5. Tuula Manner (Etelä-Saimaan CP-yhdistys)

VAU-luokat 3–4 (miehet)

1. Jarkko Kyläniitty (Porin seudun CP-yhdistys)

2. Teemu Mäkinen (Pirkanmaan CP-yhdistys)

3. Mika Taimi (Porin seudun CP-yhdistys)

Tim Dahlberg (Uudenmaan CP-yhdistys)

5. Jouni Nordlund (Porin seudun CP-yhdistys)

6. Antero Laine (Lahden seudun CP-yhdistys)

Kouruluokka

1. Jari Rummukainen (Pohjois-Karjalan CP-yhdistys)

2. Tommy Niemi (Pirkanmaan CP-yhdistys)

3. Juho Lehtonen (Hämeenlinnan seudun CP-yhdistys)

4. Niko Koivumäki (Turun seudun CP-yhdistys)

5. Toni Ovaskainen (Lahden seudun CP-yhdistys)

Joukkuekilpailu

1. Pirkanmaan CP-yhdistys II

2. Porin seudun CP-yhdistys

3. Pirkanmaan CP-yhdistys II

4. Lahden seudun CP-yhdistys II

5. Pohjois-Karjalan CP-yhdistys

6. Lahden seudun CP-yhdistys I

cp-boccia joukkuemestarit 2014 pirkanmaan cp-yhdistys II
Pirkanmaan CP-yhdistyksen joukkue voitti CP-bocciamestaruuden 2014.

Muutosta liikkeellä! Valtakunnalliset yhteiset linjaukset terveyttä ja hyvinvointia edistävään liikuntaan 2020.

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö ovat laatineet uudet terveyttä edistävän liikunnan linjaukset, jotka ulottuvat vuoteen 2020. Linjaukset sisältävät terveyttä edistävän liikunnan toimenpideohjelman. Linjausten visio on, että suomalaiset liikkuvat enemmän ja istuvat vähemmän.

Linjauksien tavoitteena on, että liikunta ja fyysinen aktiivisuus nähdään yksilön ja yhteiskunnan terveyden, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn perusedellytyksenä. Fyysisen aktiivisuuden edistäminen perustuu sidosryhmien välisiin kumppanuuksiin, toimiviin rakenteisiin ja hyvään johtamiseen. Tavoitteena on, että sukupuolten tasa-arvo ja yhdenvertaisuuden tekijät tunnistetaan ja niihin vaikutetaan tehokkaasti.

Terveyttä ja hyvinvointia edistävän liikunnan kehittämiseksi on valittu neljä linjausta:

1. Arjen istumisen vähentäminen elämänkulussa

2. Liikunnan lisääminen elämänkulussa

3. Liikunnan nostaminen keskeiseksi osaksi terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä sekä sairauksien ehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta

4. Liikunnan aseman vahvistaminen suomalaisessa yhteiskunnassa

Muutosta liikkeellä! (pdf) (1.4 MB)

YHTEYSTIEDOT

suunnittelija

Anu Patrikka

anu.patrikka(at)cp-liitto.fi

Haluaisitko tehdä opinnäytteesi yhteistyössä CP-liiton liikunta- tai nuorisotoiminnan kanssa?

Ota rohkeasti yhteyttä, niin mietitään yhdessä yhteistyön mahdollisuutta ja opinnäytetyön aihetta.

SoveLin koulutukset

Valtakunnallinen liikuntajärjestö SoveLi (Soveltava Liikunta ry) järjestää paikallisyhdistysten liikuntatoimintaa tukevia koulutuksia yhteistyössä kuntien ja muiden kouluttajien, kuten Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n, kanssa.