Tekstin koko:

Pienennä Suurenna
Suomen CP-Liitto

VERTAISTUKI MMC- JA HYDROKEFALIAVAMMAISILLE

Vertaistuki on toimintaa, jossa samankaltaisia asioita kokeneet ihmiset ovat yhteydessä toisiinsa. Vertaistuki voi olla puhumista, toimintaa tai hiljaa olemista, oman tarinan kertomista tai toisen kuuntelemista. Se voi tapahtua suuremmalla tai pienemmällä joukolla tai kahden kesken.

Tapoja on monia, ja niistä voi valita itselleen sopivan tai kokeilla monenlaisia. Voit tulla mukaan vertaistukitapaamiseen tai käyttää tukiperheen tai -henkilön apua. Lisäksi voit käydä erilaisilla keskustelupalstoilla.

Vertaisten kohtaaminen voi olla erittäin merkittävä kokemus vammaisille nuorille ja lapsille itselleen sekä heidän sisaruksilleen.

CP-liitto järjestää vuosittain valtakunnallisia ja paikallisia vertaistukitapaamisia mmc- ja hydrokefaliavammaisille ja heidän perheilleen.

CP-LIITTO VÄLITTÄÄ VERTAISTUKEA

CP-liiton toiminnassa on vammaisten lasten vanhempia ja vammaisia ihmisiä, jotka toimivat vapaaehtoisina vertaistukiperheinä tai -henkilöinä. Vertaistuki voi olla lyhytaikaista tai pitkäkestoista tuke elämän eri vaiheissa. Vertaistuki perustuu vapaaehtoisten omiin kokemuksiin eikä se ole ammatillista toimintaa.

Etsitkö vertaistukea tai haluatko tarjota sitä? Ota yhteyttä Petra Peltoseen, petra.peltonen(a)cp-liitto.fi

VERTAISTUKEA VERKOSTA

Voit etsiä itsellesi sopivaa vertaistukea esimerkiksi Facebookista hakusanoilla "hydrokefalia" sekä "vertaistuki".

Me Hyvät ry
Me Hyvät ry toimii mmc- ja hydrokefaliavammaisten tasa-arvon lisäämiseksi ja aseman parantamiseksi sekä kehittää vammaisten ja heidän läheistensä palveluita ja tukitoimia.

Leijonaemot

Leijonaemot ovat joukko erilaisia vanhempia, joita yhdistää ainutlaatuinen joukko erikoislapsia.

Hydrocefalus.com
Verkkosivusto hydrokefalus- ja esofagusatresialasten ja -aikuisten vanhemmille ja omaisille.

YHTEYSTIEDOT

suunnittelija
Petra Peltonen

petra.peltonen(a)cp-liitto.fi

p.

CP-liiton vertaistuesta sanottua

”Toisten kohtaaminen tuntui aikoinaan lottovoitolta. Vertainen ymmärtää jo puolesta sanasta. mitä tarkoitan ja miltä minusta tuntuu.”

"Eniten jaksamistani ovat tukeneet toisen äidin kanssa lähetetyt tekstiviestit ja juttuhetket, jolloin olemme nauraneet mustaksi huumoriksi höystetyn itkun ulos itsestämme niin, että kyyneleet ovat valuneet pitkin poskiamme."

P2070376