Tekstin koko:

Pienennä Suurenna
Suomen CP-Liitto

Lahden Seudun CP-yhdistys ry

Yhdistyksen tarkoituksena on toimia CP-vammaisten ja heidän perheittensä yhdyssiteenä. Yhdistys toimii edunvalvojana, järjestää kerho-, koulutus- ja virkistystoimintaa.

Yhdistykseen voivat liittyä CP-, MMC- ja hydrokefaliavammaiset, heidän omaisensa sekä muut asiasta kiinnostuneet.

SÄHLY / BOCCIA JATKUU 3.9.

Pelaamme Lotilan koululla (Vuoksenkatu 9) klo 13-15

joka sunnuntai lukuunottamatta koulujen loma-aikoja.

Jos käyt pelaamassa vain sillon tällön, kannattaa varmistaa salivuorosunnuntait Karilta tai Ilonalta.

VAMMAISOIKEUDEN AJOKORTTI-LUENTO

Koulutus pidetään OTM Jukka Kumpuvuoren toimesta lauantaina 16.9.2017 klo 13.00 Validia Kuntoutus Oy:n  luentosalissa Launeenkatu 10, Lahti.

Saliin mahtuu rajallinen määrä osanottajia. Jotta mahdutte mukaan, kannattaa ilmoittautua nopeasti Ilonalle, ilona.ihaksi@gmail.com, puh. 0500 604 590, viimeistään kuitenkin 7.9.2017.

Tarkoitus on tarjota kahvi/tee omakustanteisesti. Tervetuloa!

Seuraavassa lisätietoa:

VAMMAISOIKEUDEN AJOKORTTI

Viranomainen uuvuttaa kysymyksillään! – En jaksa enää!

Taas tuli kielteinen päätös sossusta!
En jaksa tehdä valitusta!
Mihin pykäliin vetoaisin?
Miten lakia kuuluu lukea?
Pitäisikö soittaa asian esittelijälle?
En pääse pyörätuolilla ravintolaan, kampaajalle, enkä puhelinliikkeeseen ! ?
Kouluavustajaa on mahdoton saada?!
Mistä saan apua?

Kuulostaako tutulta? Hanki VAMMAISOIKEUDEN AJOKORTTI!

Vammaisoikeuksien ajaminen ei ole helppoa ja useimmat joutuvat tekemään sitä ilman ajokorttia, joka usein johtaa prosessiuupumiseen. Viranomainen viivyttelee päätöksien kanssa ja useat yksityisetkin liikkeet syrjivät vammaisia henkilöitä.

Koulutuksessa käydään läpi oikeusjärjestyksen perusteita ja keskustellaan aina paikallisesta tilanteesta ja osallistujien omista kysymyksistä. Joitakin vakioteemoja ovat kuitenkin esimerkiksi:

Mikä on oikeusjärjestys ja miten sitä ymmärtäisi?
Mitä ovat oikeuslähteet?
Miten oikeuslähteitä tulkitaan? – onko muutakin kuin pykälät?
Oikeudellinen ratkaisutoiminta
Mistä muutoksenhaussa on kysymys?
Muutoksenhakustrategioista
Muutoksenhaku käytännössä

2017 esillä ovat luonnollisesti YK vammaissopimus ja uusi yhdenvertaisuuslaki, jotka ovat mullistamassa suomalaisen vammaisoikeuden, sekä myös kehitysvammalain ja vammaispalvelulain yhteensovittaminen.

Kouluttajana toimii OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja Jukka Kumpuvuori. Koulutus toteutetaan alustusten ja keskustelujen vuorovaikutuksena. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on vammaisoikeuden perustiedot ja valmiudet hankkia lisätietoja.

MIKÄ  ON  TAIKOFON?

Näyttää vähän tyynyltä, mutta ei se tyyny ole! Siitähän tulee ääntä. Se värisee ja tuntuu iholla. Siihen on mukava painaa poski tai silittää ääntä kädellä. Niskan takaa sen ääni väreilee pääni ympärillä. Sitä voi halia. Sen kanssa voi käpertyä lepäämään. Aivan kuin se olisi elävä olio kainalossa mukavasti värähdellen.

Taikofonin äänisisältö on juuri sitä mitä itse haluat: voit kuunnella nettiradiota tai lataamaasi musiikkia, valita kanavan vaikka Spotifysta, nauttia sen avulla nettitelevision äänistä tai Youtubesta, uppoutua äänikirjojen maailmaan tms.

Käyttäjien antaman palautteen mukaan Taikofonin avulla voi rentoutua, keskittyä, kommunikoida aktiivisemmin, rentoutua, nauttia.

Lue lisää http://taikofon.fi/ tai kysy Minna Tammiruusulta, puh. 0400 969 069.

PALVELUSETELI YLI 65-VUOTIAILLE

Jos et saa iän takia enää KELAn kuntoutusta ja olet lahtelainen, voit hakea kaupungilta palveluseteliä fysioterapiaa varten.

Haku ja lisätietoja: fysioterapeutti Päivi Nevalainen, puh. 044 416 3858.

PARI YHDISTYSTEN YHTEISTÄ LIIKUNTAJUTTUA

Munuais- ja Maksayhdistyksen jäsenten kimppakävelyt alkavat keskiviikkona 10.5. klo 18 Pikku-Veskun vesiuruilta. Kimppakävelyitä jatketaan joka toinen keskiviikko. Paikat voivat vaihtua samoin maisemat. Voit ottaa mukaasi pienet eväät ja säänmukaiset varusteet. Jokainen saa kävellä omaa vauhtiaan, mutta aloitetaan kuitenkin kaikki yhdessä samasta paikasta. Jos et pääse mukaan ensimmäisellä kerralla tule jo toiselle kimppakävelylle.

Osa Päijät-Hämeen VAU:n jäsen järjestöjen jäsenistä käy kuntosalilla, haluaisitko sinä mukaan? Pyrimme saamaan ohjatun viikottaisen kuntosalivuoron ensi syksyksi.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset kimppakävelyyn ja salivuoroon: Hannu Huovinen, puh 0400 700 384.

Hyvää kesää!

Nähdään Sarvikuutissa, Lepolassa ja Pikku-Veskulla!

Toivomme että sulla

on aikaa ja intoa tapahtumiin tulla.

T. Lahden Seudun CP-yhdistyksen hallitus

Ystäväntupa Elma

Ystäväntupa Elma on auki tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 12.00-15.00.

Elmassa (Kauppakatu 42 B, sisäänkäynti kerhohuoneeseen takapihan kautta) järjestetään kaikenlaista toimintaa. Joka kerta on kahvipannu kuumana ja erilaista tarinaa kuultavana. Toiminta on täysin maksutonta.
Lisätietoja saat Raijalta, puh. 040 966 2466.

Neuvontaa

Raija Hauhia, puh. 040 966 2466 auttaa yhdistyksen jäseniä sosiaalikysymyksissä. Avustusanomukset, valitukset, tiedotus vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain alaan kuuluvista asioista.

YHTEYSTIEDOT

Kari Hyvärinen

Metsolankatu 4 D 38
15140 lahti
khyvarine(a)hotmail.com

sihteeri

Sirpa Jankkila

puh. 044 557 0042 sjankkila(a)gmail.com

tiedotusvastaava

Ilona Ihaksi

ilona.ihaksi(a)gmail.com

Haluatko jäseneksi?

Täytä yhteystietolomake tai ilmoita tietosi kirjallisesti aluetyön suunnittelijalle osoitteeseen: Jari Turku,
Pellervonkatu 9, huone 1014, 33540 Tampere
tai jari.turku(a)cp-liitto.fi.

Ilmoita hakemuksessasi nimi, osoite, puh., sähköposti, oletko varsinainen jäsen (25 e/vuosi) vai perheenjäsen (3 e/vuosi).

Vähintään yhden perheenjäsenen on oltava varsinainen jäsen.

ALUETYÖN SUUNNITTELIJA

Jari Turku
Pellervonkatu 9
jari.turku(a)cp-liitto.fi
p. 0400 884 372

CP-liiton kolme aluetyön suunnittelijaa on tukenasi paikallisesti. Voit yhteydessä oman alueesi suunnittelijaan, kun haluat esimerkiksi tietoa CP-liiton toiminnasta.